Transilvania nu e Kosovo

Orice apropiere între Kosovo, Catalonia și Transilvania contrazice chiar decizia Curții de la Haga.
E păcat că Laszlo Tokes nu a citit respectiva decizie înainte de a chema secuimea în stradă.
S-ar fi economisit astfel câteva patimi naționaliste.
Pe căldura de afară, orice exagerare topește bruma de energie care nu a fost încă distrusă de criză.

Cuvinte cheie:

15 comentarii

1 Costin Sandu { 07.23.10 at 7:05 PM }

Sunteti conventional-populist pentru a fi politically corect pe plaiuri mioritice. Analogia lui Tokes e corecta – o spune un roman din Moldova. De ce sa fie un alt roman din Tara Romaneasca bransat impotriva drepturilor minoritatilor din Harghita si Covasna? P.s. libertate in toate inseamna cenzura unor mesaje care nu ne convin?

2 Rika Venturiani { 07.23.10 at 7:35 PM }

Felicitari dle Preda pt. primul cetatean roman vice in Parlamentul european. Ma asteptam la un text cel putin asemanator celui privind tradarea lui Teo :( .
Dl Tokes a facut mereu asta si o stiti prea bine, o stiati si cand faceati exercitiul acela gratuit de cosmopolitism de 2 bani anuntandu-ne ca sunteti mandru sa aveti un vice la Parlament si popular si cetatean roman, cel mai mare revolutionar (Banui ca pastorul se recomanda maghiar din Transilvania :) .
Tipul e un semidement. Un Vadim Tudor deghizat in preot, iar cosmopolitii nostri s-au multmit sa-l recomande drept campion al drepturilor omului si… o treba pe care si-o aroga doar la inceputul anilor 90 si probabil printre discipolii paramilitari din Ungaria si Secuime, autor al Revolutiei romane. Facuta de Tökes v-a convenit sa fie si revolutie, doar pt ca ati lipsit de pe-acolo si vroiati sa i-o luati lui Iliescu si alor lui, Basescu neputandu-si-o nici el revendica. Ati reusit si ati castigat. N-as vrea sa minimalizez meritele pastorului (ele lipsesc cu desavarsire), care o vreme s-a limitat la Kosovo si-a lasat-o moarta cu Revolutia si bine a facut. Ce merite, in linia oricarui partid intreg la cap vorbind, are un tip in jurul casei caruia se aduna brusc o multime de timisoreni (nu discutam nici cata bere se dadea dupa ora 9 la alimentara in Romania in decembrie 1989)? Ca nu vroia sa fie mutat de-acolo? Pe unii dizidenti care nu va convin dvs si alor dvs i-au expulzat din Romania, dle Preda. Maestrul era mutat in alta parohie si urla ca din gaura de sarpe. Care dizdenta? Care revolutie? Ce penibili putem fi cateodata, dle Preda si ce scump ne costa ipocrizia asta narcisista. Felicitari inca o data. Daca tot nu v-ati putut-o revendica, i-ati dat-o lui, mortilor le-ati luat-o si-ati zis c-a fost lovitura de stat.
PS Spuneti-i dlui TRU sa nu carele cumva sa-l calce nevoia cu aurul Rosiei Montane pe care vrea sa ni-l ia iredentistul Tökes si (i)eventual tratati cu amicii din Slovacia, aia de-s de dreapta sa luati neste lectii de tratat solicitarid e autonomie/independenta (dl Tökes stie bine limba romana si insinuarile ii sun familiare natiune si autonomie).
Cat despre intalnirea Orban-Basescu de la preaminunata Universitatea de vara unde se invata iesitul Secuimii in strada, nu stiu de ce am sentimentul ca premierul ungur va veni batzos ca pe mosia lui tata-so, iar dl Basescu suvernaitate nationala va bate campii ca de obicei. Ar putea iesi rau si urat , dle Preda, poate va treziti pe-acolo prin UE unde ati fost trimisi. Poate-i treziti si pe aia ai dvs de-acasa, traiasca iesitul in strada si turismul in Tinutul Secuiesc.

3 Transilvania nu e Kosovo | e-Opinii.ro | doar opinii... atât! | by George Fedorovici { 07.23.10 at 9:28 PM }

[...] afla mai mult: Transilvania nu e Kosovo [...]

4 Ilinca { 07.23.10 at 10:04 PM }

@C. Preda
Nu inteleg, Tokes este bun si de laudat in PE si de blamat in Romania? Nu este aceeasi persoana? Nu erati mandru de el acum ceva timp cand a fost ales vicepresedinte in PE? Nu era roman?
Cred ca ar trebui sa va purtati ceva mai matur si mai responsabil si sa judecati oamenii ca un tot si nu pe bucatzele, mai precis sa-i considerati extraordinari cand va aranjeaza si jalnici cand nu va convine.
Inteleg ca presiunea din ultima perioada este mare, inteleg ca partidul iubit este la un pas de prabusire, in plina furtuna, capitanul aproape ca a parasit vaporul si marinarii se gandesc fiecare la salvarea proprie dar totusi……..

5 val { 07.23.10 at 11:49 PM }

Domnule Preda,
Cred ca va trebui sa-i raspundeti lui Rika, punct cu punct

6 politichia facuta de ageamii { 07.24.10 at 12:10 AM }

mon cher preda, noroc ca nu bate vantul de sus in jos, observ ca la stanga si la dreapta te dai cu el, ca o frunza

7 Bibliotecaru { 07.24.10 at 6:55 AM }

@ Cristian Preda
Oricum, ştim bine că aceste intenţii ale domnului Tőkés László (la maghiari se pun invers, mai întâi numele şi apoi prenumele) nu sunt, sub nici un fel, ameninţări aduse securităţii naţionale. Când un “partid”, care are reprezentanţi în guvern, vorbeşte de autonomie “ca în Kosovo”, este ceva normal şi nu ameninţă securitatea naţională, cel puţin nu atât cât “presa ticăloşită”, care este “aservită mogulilor ca nişte tonomate cu euro”. Putem sta, în consecinţă, liniştiţi.

Vă supun atenţiei site-ul colegului dumneavoastră
http://www.tokeslaszlo.ro/ro/
probabil în maghiară şi mai interesant…

8 Ionescu Ion { 07.24.10 at 8:50 AM }

Scenariu din categoria “Romanul Verde” :
-pasul unu, Budapesta a cedat “romanului” Tokes locul ce i se cuvenea in parlamentul european;
-pasul doi, Budapesta a facut lobby intens, prin relatiile sale internationale, pentru alegerea “romanului” Tokes in functia de vice-presedinte al parlamentului european;
-pasul trei, Budapesta a influentat decizia CIJ, referitoare la legalitatea declaratiei de independenta a kosovarilor; declaratia a fost compusa de o mana condusa de Frunda-nume de cod “Trianon”;
-pasul patru, aparitia declaratiei-fanion a “romanului” Tokes, prin care acesta a validat cererea de autonomie a secuilor;
-pasul cinci, Voiculescu-Felix depune cererea de suspendare a presedintelui T.B. si totodata, Marko Bela declara ca el, in calitate de presedinte al UDMR si de membru al guvernului,nu este de acord cu cererea “Felix”; aceasta pozitie exprimata de Marko este menita sa fragezeasca rigiditatea presedintelui T.B., fata de cererea de autonomie vehiculata de secui, validata de “romanul” Tokes.

9 un ardelean { 07.24.10 at 11:08 AM }

as putea ierta multe greseli facute de pdl si emil boc,dar sprijinirea lui tokes in parlamentul european niciun ardelean adevarat nu o poate ierta.asa sa va ajute dumnezeu!

10 george { 07.25.10 at 3:41 AM }

Este foarte greu pt cineva care nu traieste in sanul comunitatii maghiare din zona respectiva sa inteleaga aspiratiile “autonomiste”. In urma cu ceva vreme am reintalnit o cunostinta veche din Lokve (Sanmihai), localitate din Serbia, comuna Alibunar (Fantana lui Ali) din Banatul Sarbesc. Am cunoscut familia respectiva in anul 1976 cand am vizitat satul respectiv. Am ramas foarte surprins cand mama (80 ani) prietenului meu mi-a spus ca nu stie sarbeste din simplu motiv ca nu a avut cu cine sa vorbeasca aceasta limba si ca la fel ca dansa mai multi locuitori ai satului, in general oameni in varsta. Dupa cum probabil multi stiu, limba romana este una din limbile oficiale ale provinciei Voivodina din care face parte si Banatul Sarbesc. Este adevarat ca tinerii de acolo stiu toti limba sarba, fiind NEVOITI sa o invetze datorita faptului ca doar cu limba romana nu ar gasi de lucru in Serbia (asa mi-a spus prietenul meu care a facut facultatea la Subotica – oras din Bacika – “zona maghiara” a Serbiei). Trag concluzia ca tinerii respectivi (prin tineri inteleg inclusiv cei cu varsta de pana la 40/50 de ani) AU FOST OBLIGATI DE STATUL IUGOSLAV SA INVETZE LIMBA SARBA. Totusi vreau sa subliniez ca nu trebuie confundat Banatul Sarbesc cu regiunea “vlahilor” de la sud de Dunare, populatie urmasa a unor valahi din partile locului si a unor colonisti din Ardeal (acestia sunt numiti UNGURENI). Dealtfel si populatia din Banatul Sarbesc este rezultat a mai multor colonizari din OLTENIA, BANAT, ARDEAL, MUNTENIA, dar probabil si a unei populatii autohtone. In costumele populare, limba si muzica populatiei din Banatul Sarbesc se regasesc elemente din mai multe regiuni ale Romaniei actuale. Batranii din Banatul Sarbesc vorbesc de Romania ca de PATRIA MAMA sau PATRIA MUMA. Facand abstractie de subiectul in discutie doresc sa evidentiez faptul ca aspectul acestui sat este unul pe care nu l-am intalnit niciunde in Romania ci doar in Germania. Este incredibil de curat, ordonat si organizat prin aceasta aducand cu satele germane din Banat si Ardeal (de acum cateva zeci de ani si nu de acum…). Revenind, am tras cateva concluzii in umra carora imi este foarte greu sa fac legatura cu STATUL NATIONAL UNITAR atunci cand este vorba de oameni care nu au legatura cu statul respectiv dpdv al termenului UNITAR. Deasemenea consider o gresala faptul ca ziua nationala a Romaniei a fost fixata in data de 1 decembrie din simplul motiv ca automat faptul respectiv EXCLUDE o populatie minoritara cel putin, adica pe cea maghiara… Nu este aici spatiu destul sa dezvoltam subiectul si ma rezum la a spune ca fiind un cetatean al Romaniei care am copilarit intr-un sat cu cinci “natii” si trei biserici (“romaneasca”, “sarbeasca” si “orvetzasca” – croata, unde mergeau si ungurii si nemtii, intelegand ortodoxe de rit nou si vechi si catolica) nu pot imbratisa decat ideea “patriotismului civic” enuntzat de prof. Andrei Roth (evreu) timisorean prin nastere, profesor la Cluj, in acelasi timp fiind un cetatean al Romaniei care sunt de acord cu autonomia maghiarilor in cadrul statului roman ca membru al Uniunii Europene. Istoria este un discurs conflictual si daca o avem in vedere nu cred ca putem sa ajungem la un rezultat care sa linisteasca spiritele. Cred ca trebuie o viziune noua pentru un context nou pt Romania. In 1978 am cunoscut un grup de oameni din Tiroul de Sud la o manifestare internationala unde acestia (ATENTIE) AVEAU ARBORAT DRAPELUL AUSTRIEI. Stiu ca este greu pt romani sa inteleaga acest lucru, dar oare s-a straduit cineva sau se straduie cineva ca lasand PATIMILE si ORGOLIILE (romanesti sau maghiare) sa se faca inteles in demersul sau? Vor fi oamenii politici ai Romaniei si Ungariei sa ajunga la COMPROMISUL unei strangeri de mana? Ce eforturi au facut ISTORICII ROMANI SI MAGHIARI pt a se ajunge la consensul acceptat de ambele parti??? Istoria este trecutul, iar viitorul il construim. Nu cred ca trebuie sa privim inapoi prea mult ci sa tinem seama de prezent! cunoastem prezentul atat de bine incat sa facem sa ne fie bine?

11 eu { 07.25.10 at 8:08 AM }

reactia Presedintelui Basescu la Tusnad merita un A+.a avut pozitie normala si europeeana, a participat la dialog, a exprimat un punct de vedere care exprima fermitate-limite dar si deschidere pentru revendicari pe o baza rationala.
nu acelasi lucru, se poate afirma despre politicienii PSD, doamna Cretu s-a panicat aiurea, chemand ‘interventia institutiilor statului’ , mai exact toporu si drujbele ca sa decapiteze niste tantari..
da m-a mirat si domnul Nastase, cu toata stofa lui fina de fermier finantat cu orez si betisoare de bambus, ca nu stie ca intr-o curte de gospodar,cu gaini si rate, unde gainile sunt majoritare iar ratele minoritare , cele din urma au nevoie totusi si de o’ balta’ de apa; dar totusi nimic nu le impiedica sa convietuiasca pasnic, chiar daca din cand in cand un ratzoi predica ca gastele din padure si-au proclamat independenta fata de pelicanii din delta si unele dintre gaini si cocosi sunt zgariate la urechi printre doua cotcodacituri de macaniturile pe alta partitura culturala mostenita.
c’est la vie.

12 un roman { 07.26.10 at 8:23 AM }

bravo tinere preda dupa ce l-ati sustinut ia uite acuma ce face mon cher tokes,voi sunteti de vina si partidul portocaliu,blestemati sa fiti,blestemati si de cei din morminte care au luptat pt Transilvania

13 Tiberius { 07.26.10 at 9:33 AM }

Dle Preda, ne puteţi face un rezumat al deciziei de la Haga? În presă nu am găsit nimic. Altfel spus: cum apropierea dintre Kosovo, Catalonia şi Transilvania contrazice decizia? Vă mulţumesc

14 george_escu { 07.26.10 at 10:51 AM }

Cam greu sa explicati acum afirmatiile lui Tokes … oricum dumnealui e consecvent de vreo 20 de ani …

15 Cristian { 07.27.10 at 5:43 PM }

« Orice apropiere între Kosovo, Catalonia și Transilvania contrazice chiar decizia Curții de la Haga. »
Din pacate, lucrurile sunt mult mai complexe decat sugereaza afirmatia Dv. Tehnic vorbind, aceasta afirmatie a Dv. este hazardata, ca si orice tentativa de apropiere intre Catalonia si Kosovo. Cititi decizia inca o data si imi veti da dreptate… Cat despre Kosovo si Transilvania, este oare nevoie sa va aduc aminte ca Tokes vorbeste (si scrie) pe unde apuca despre genocidul din Transilvania? Nu sunt nici pe departe adeptul unui nationalism vadimo-funarist, dar nu pot sa nu remarc accentele pur sovine ale unora dintre declaratiile lui Tokes. Pentru ca il dispretuiesc pe Vadim, trebuie neaparat sa trec cu vederea antiromanismul visceral al lui Tokes? Cu alte cuvinte, daca Hitler este un criminal, Stalin ar fi, in mod necesar, un inger pazitor al pacii? Hai sa fim seriosi.

Introduceți datele si comentariul dvs.