Trădare

“Într-atât ne-am obișnuit să-i vedem pe oamenii politici circulând, dintr-un partid în altul, prin toate partidele, încât această practică nu mai uimește pe nimeni. Moraliștii îi judecă cu severitate pe acești transfugi; noi credem însă că trebuie să li se acorde, fără rezerve, circumstanțe atenuante; neexistând programe, ei trădează numai oameni, nu programe și principii pe care sunt siguri le vor regăsi, în mare parte, în tabăra adversă”.
Cenzorii bunelor moravuri politice de la noi nu trebuie să intre în panică: citatul de mai sus nu se referă la lumea noastră politică! Fragmentul evocă partidele românești din preajma Primului Război Mondial, iar autorul textului e Gheorghe Tătărescu, care făcea aceste observații în teza sa de doctorat, susținută în 1912 la Sorbona.Tradusă în română de Delia Răzdolescu, teza a apărut în 2004, la Editura Fundației PRO, sub atenta îngrijire a lui Nicolae Șerban Tanașoca. Notele prosopografice de la final, ca și prefața densă ușurează lectura unei cărți pe nedrept neglijate. Spun asta pentru că avem de-a face cu una dintre cele mai subtile explicații date regimului lui Carol I.

Cuvinte cheie:

32 comentarii

1 Trădare | e-Opinii.ro | doar opinii... atât! | by George Fedorovici { 05.23.10 at 1:14 AM }

[...] afla mai mult: Trădare [...]

2 radu { 05.23.10 at 8:38 AM }

Banc din perioada comunista:
“Intrebare: Ce este un deviationist?
Raspuns: Unul care o tine drept cind Partidul o da cotita.”

Personal, in lumina bancului de mai sus, nu ii pot considera de pilda pe Romeo Stavarache sau Valeriu Stoica “trasnfugi” aflati sub incidenta reprosurior “moraliste”.

Pe de alta parte, este premonitorie absenta din textul citat a oricarui recurs la consecventa principiala in justificarea circumstantelor atenuante. Nu am citit cartea si doar scurtul citat nu imi justifica efortul de a o cauta. Poate ar merita sa ne faceti o scurta analiza a la Tismaneanu a carierei lui Tatarascu din perspectiva acestui crez de tinerete (teza de doctorat). Guta Tatarascu s-ar putea dovedi un personaj mai exemplar pentru epoca interbelica decit un Argentoianu ori Maniu, cercetati mai indelung pina acum. Si, prin reflexie, ar putea fi un reper si pentru evolutiile social-politice din acutalitate.

3 alex rauta { 05.23.10 at 9:20 AM }

te intrebi cateodata: cine vine prima, asemanarea sau tradarea? Politicienii nostri (aparent inca de cand a aparut democratia) parasesc asa de usor organizatii pentru ca toate organizatiile seamana? Sau prefera sa pastreze o zona gri, vaga si omniprezenta in toate organizatiile, tocmai ca sa se poata misca conform propriilor interese fara sa poata fi blamati moral.

Tot zicem ca partidele noastre trebuie sa-si defineasca ideologii. Pai, de ce ar face asta? Aflu acum de la Titulescu ca ar fi complet impotriva unei dimensiuni a culturii noastre politice. O doctrina, in loc sa convinga, ar respinge.

4 antiignorantu { 05.23.10 at 9:47 AM }

cei CORUPTI sunt legati PSIHIC de MINCIUNA si URA – ei urasc NATURA si VIATA – se incurajeaza intre ei ptr. SPAGA si astfel ROMANIA a ajuns o tara plina de CHIMICALE si OTRAVURI – o RETEA de Primitori si DISTRIBUITORI ai MORTII … sa vedem cati romani mai rezista in acest RAZBOI de pe teritoriu … ROMANI contra ROMANI … legile FEMOSAN isi vor arata puterea si asupra CORUPTILOR in momentele POTRIVITE … le recomand STOP … http://www.realitatea.net/incasarile-de-la-vama-giurgiu-cu-scazut–in-2009–din-cauza-angajatilor-care-luau-mita_714945.html

5 tibi { 05.23.10 at 9:54 AM }

Corect.
Normele moralei sunt relative si se supun doar opiniei publice.
In schimb normele justitiei ar trebui sa fie imperative ( adica sa fie impuse automat, fara proceduri suplimentare,- in cazul in care sentinta este definiva).

6 Bibliotecaru { 05.23.10 at 9:55 AM }

Sunt perfect de acord cu acest citat… Culmea este că parcurgeam prima propoziţie şi chiar mă gândeam să scriu că deşi trădarea asupra partidului este evidentă, cum partidele nu mai sunt în ziua de astăzi politice decât cu numele, politica nu poate fi trădată.

Pe de altă parte, politica făcută pe timpul lui Carol I, chiar dacă este politica lui Caţavencu, trebuie spus că avea oricum o calitate superioară celei de acum, fie şi numai că exista un Tătărăscu care-şi depunea doctoratul la Sorbona şi nu pe la universităţi particulare dubioase.

Nu ştiu dacă observă cineva, dar pe vremea lui Carul I nu prea ajunge oricine ministru sau premier, în nici un caz oameni luaţi de pe stradă şi băgaţi în partid la grămadă pentru că sunt buni la mânuit parale.

Ion Ghica, de patru ori preşedintele Academiei.
Lascăr Catargiu, cunoscut om politic al României
Constantin A. Kretzulescu, academician
şi lista poate continua, pentru că în acea perioadă premierii se schimbau des.

Am mai avut, de curând, un premier care a absolvit Toulouse, din păcate nu în politică sau economie, ci în Mecanica Fluidelor. Personal nu sunt deloc mulţumit de calitatea oamenilor din politica românească. M-aş aştepta la liderii politici să aibă mai mult din echilibrul savantului şi mai puţin din golănia bişniţarului.

7 inbalarii { 05.23.10 at 11:19 AM }

“Spun asta pentru că avem de-a face cu una dintre cele mai subtile explicați date regimului lui Carol I.” – explicaţii, lipseşte un i.

8 Vasile, { 05.23.10 at 11:22 AM }

Dl. C. Preda vorba blogarului mereu off topic,

Pronuntind cuvintul tradare se duce mintea la “funia din caza spanzuratului”
Ce se intampla din 89 in Romania si in special in ultimii sase ani, cu respectarea adevarului ar fi subiectul care l-ar intoarce pina si pe Talleyrand in groapa!

9 victor L { 05.23.10 at 11:26 AM }

Mi-e teama ca tot privindu-i pe voiajori si incercind o explicatie, daca ar fi fost ceva mai bine strins cu usa ar fi intrat si in PCR, nu doar la guvernare cu ei.
Si asa tot a tradare miroase.

10 spuneliber { 05.23.10 at 11:35 AM }

interesant…o cumpar!

11 radu { 05.23.10 at 11:53 AM }

Sunteti comic daca incercati sa sugerati, subliminal, o analogie peste timp intre Carol I si Basescu Traian, nasul lui Paul de Lambrino.

12 ion adrian { 05.23.10 at 11:57 AM }

A tradat si Tatarescu, dar nu cred ca s-au analizat corect si complet circumstantele istorice ale acelei tradari si ce s-a pierdut sau poate castigat efectiv ptr Romania in urma respectivei tradari , asa cum nontradarea lui Hitler de catre Antonescu, nu stiu daca a fost favorabila tarii sau doar orgoliului si demnitatii personale a maresalului.

13 ion adrian { 05.23.10 at 12:03 PM }

Astazi, in cadrul predicii tinute in Biserica Patriarhala la slujba Liturghiei de Cinci Zecime , Patriarhul a incercat si eu cred ca si reusit, ca atat in spirit dogmatic, dar si de toleranta si intelepciune crestina, sa rezolve stralucit principala piatra de poticnire dogmatica intre catolicism si ortodoxism, si ma refer la filioque.
Desigur ca textual Crezul ortodox este in conformitate cu textul canonic al Evangheliei dupa Ioan, unde Isus anunta si ne face cunoscut Duhul Sfant=Duhul Adevarului=Mangaietorul, existand insa acolo si o exprimare, care doar daca ar lipsi celelalte esentiale, iar putea confirma pe catolici.
Ori tocmai asta a facut si Sfintia Sa, utilizand, fara sa indice textul ca atare, ambele surse dogmatice

14 judex { 05.23.10 at 5:51 PM }

Tatarascu reprezinta pe linia Bratianu-Tatarascu-Antonescu ceea ce omul de Neanderthal este pe filiera Homo Sapiens-Neanderthal-maimuta.

15 Pro Atitudine - 20 x Schindler { 05.23.10 at 6:47 PM }

Corect, insa nu uitati cine rosteste aceste cuvinte. Tocmai Tatarescu, care la randul sau este foarte bine caracterizat de ceea ce a scris. El exprima foarte bine o realitate permanenta in spatial nostru autohton, insa aceasta nu inseamna ca argumentul lui chiar tine. Asat doar in cazul in care va folositi de Tatarescu ca sa justificati gesturile tradatorilor de astazi…

16 Emma { 05.23.10 at 7:38 PM }

Nu pricep rationamentul. Devreme ce nu exista programe, acesti transfugi tradeaza in fond si ultimul lucru pe care l-ar putea trada: colegialitatea.

17 ion adrian { 05.23.10 at 10:40 PM }

Judex,
Nu este foarte clar si sigur daca fara Tatarescu la externe la Paris obtineam Ardealul de nord:

“Ca vicepreşedinte al Consiliului de miniştri şi ministru al Afacerilor Străine (5 martie 1945 – 5 noiembrie 1947) în guvernul Petru Groza, Tătărescu a condus delegaţia României la Conferinţa de pace de la Paris (1946 – 1947), punându-şi semnătura pe tratatul internaţional ce consfinţea reîntregirea parţială a ţării noastre prin reprimirea nord-vestului Transilvaniei .
Deşi, la alegerile din 19 noiembrie 1946 PNL-Tătărescu a obţinut 75 de mandate în Parlament, jocurile pentru putere erau deja făcute.
Anul 1947 a marcat acapararea întregii puteri de stat de către comunişti, prin înlăturarea tuturor celorlalte forţe de opoziţie, culminată cu abdicarea silită a regelui Mihai pe 30 decembrie 1947 şi proclamarea Republicii Populare Române. Pe 5 noiembrie, toţi miniştrii coordonaţi de Tătărescu au fost înlăturaţi din guvern. Ca atare, s-a retras din viaţa politică, iar anul următor i-a fost impus un domiciliu forţat.
După o perioadă petrecută la conacul din Gorj, Gheorghe Tătărescu a fost arestat în noaptea de 5/6 mai 1950, fiind închis la penitenciarul din Sighet, dar a fost eliberat în 1955, căci a acceptat să lucreze în Comitetul Român pentru Repatriere. După doi ani de suferinţe, Gheorghe Tătărescu a decedat pe un pat de spital din Bucureşti, pe 28 martie 1957, la vârsta de 71 de ani. ”

Personal, am cunoscut-o pe fiica dlui, Sanda Negropontes, care mi-a mai povestit si altele…

Si el precum Petre Carp si Marghiloman atat de huliti au fost patriotzi ceea ce azi nu prea mai vezi.

18 Riddick { 05.23.10 at 10:41 PM }

Are continuatori pe măsură trădătorul Tătărescu:

Radu Câmpeanu: PNL trebuie să se delimiteze clar de puterea actuală (RFI)

[...] Fostul preşedinte al liberalilor, Radu Câmpeanu, a mai afirmat la RFI că nu condamnă acţiunile partidului din ultmii ani, când PNL a fost la guvernare alături de PDL, acum făcând “echipă” cu PSD în opoziţie. “Nu este vorba despre a fi sau nu alături de PSD, ci de un parteneriat politic, având în vedere că este vorba despre binele ţării.”

http://www.rfi.ro/stiri/politica/Radu-Campeanu-PNL-trebuie-sa-se-delimiteze-clar-de-puterea-actuala.html
Când a depus jurământul Ilici prima dată (iunie 1990, după mineriadă), Câmpeanu s-a dus la el (pe scena Ateneului), unde şi-au dat mâna aproape un minut încheiat (opoziţia reală a boicotat ceremonia, precum şi ambasadorul SUA).

19 antiignorantu { 05.24.10 at 1:22 AM }

am tot dat avertizari… legile FEMOSAN … PRUDENTA MAXIMA ROMANI …. in 27.03.2010 am dat o avertizare privind masinile si avioanele … a fost cazul POLONIEI si norul Vulcanic care a tinut avioanele la sol … alta avertizare ACUM – pana cand nu sunt blocate RESURSELE catre Parlament nu iesim din CRIZA … asta trebuie sa ceara POPORUL la GREVA GENERALA … Parlamentul consuma peste 1 miliard euro ANUAL …

20 zaharescu valeriu { 05.24.10 at 11:23 AM }

@Bibliotecaru, @Ion Adrian
Revin la consideraţiie pe care le-am făcut la teme anterioare…intelectualii autentici ( este adevărat că trebuie definiţi de cineva ca atare, eu nu-mi permit acum) , minţile cele mai luminate ale neamului, trebuie să se implice şi să definească ELE, direcţiile, idologiile şi strategiile în politica de partid, conservându-şi în totalitate, propriile principii morale şi independenţa gândirii….eventual să se constituie în ,,nuclee” care să genereze, în jurul lor, noi formaţiuni politice….dacă actualele structuri le impun limitări şi compromisuri.
Reperele unui politician responsabil, care ţin de morala politică (independentă de ideologii , oricare ar fi ele , DACĂ respectă valorile democraţiei), sunt simple:
interesul public şi interesul naţional.
Fac trimitere, ca exemplu, la unitatea politicienilor din preajma primului război mondial, care împreună cu regele Ferdinand I al României (deşi născut Ferdinand Viktor Albert Meinrad von Hohenzollern-Sigmaringen) , au optat pentru Antanta (percepută ca o alianţă compatibilă cu interesele României) , ÎMPOTRIVA Germaniei.

21 antiignorantu { 05.24.10 at 3:02 PM }

legile FEMOSAN … romanii sunt pe cont PROPRIU FINANCIAR fara UE si NATO deci ce putere are parlamentul decat sa consume peste 1 miliard euro pe an …http://2blackjack1.wordpress.com/2010/05/24/stiglitz-europa-se-va-indrepta-spre-un-dezastru-daca-insista-pe-austeritate/ mai vreti sa plecati in ue ?

22 antiignorantu { 05.25.10 at 3:33 PM }

inca o solutie buna si ptr cei bolnavi care tin regim … marirea tva 30 % la alimente rafinate zahar ulei cafea alcool tigari etc. si la produsele electrice , electronice care momentan sunt la preturi de peste 100 ron … si o armata de fisc la vami … ORGANIZARE pe PUNCTE … atunci oamenii saraci vor tine regim fortat si nu se mai imbolnavesc de la prajeli si produse rafinate si oricum produse de lux ei nu prea cumpara …

23 rizoaicad.arges { 05.25.10 at 5:59 PM }

In comentariul de mai jos se demonstreaza ca nesimtiterea din politica ultimilor 20 de ani, este cvasigenerala! //// Cu 140 de ani in urma, marele poet Eminescu, se referea la cei din conducerea Romaniei, astfel : “Cum nu vii tu Tepes Doamne/ Ca punand mana pe ei / Sa-i imparti in doua cete/ In smintiti si in misei.” Astazi, tot un moldovean de-al lui Eminescu, conf. univ. Cristian Sandache, in “Flacara Iasului” din 12-05-2010, in editorialul intitilat “Scrisoare catre talharii care ne conduc”, li se adreseaza acestora, astfel: “Nu sunteti altceva decat o adunatura de hoti, curve, imbecili si tradatori”. Cuvinte grele, dar dureros de adevarate, atat pentru cvasitotalitatea clasei politice, cat si a mass-media, in care, probabil, vor fi existand si exceptii, de care, personal, nu am cunostinta! Sper ca exceptiile, atat din clasa politica, cat si din mass-media, daca exista, sa-si semnaleze prezenta, dupa studiul materialului indicat mai jos! Cei ce vor accesa link-ul, http://dumitrurizoaica.blogspot.com/, vor gasi in materialul “Pentru insanatosirea societatii romanesti”, postat pe blogul “ Dreptate pentru toti”, atat solutia care ar fi pus capat coruptiei din societatea noastra, cat si o parte dintre politicienii si jurnalistii care n-au dorit sa miste un deget, sau sa-si implice un neuron in promovarea Binelui public! Ultimele cazuri de NESIMTIRE CRASA in acest sens, sunt urmatorii destinatari ai ultimelor scrisori transmise, astfel: Presedintele Traian Basescu, Scrisoarea Nr. 6516/22-03-2010, partidele politice PSD, PNL, PRM, PDL, UDMR, jurnalistii Mircea Marian si Silviu Sergiu, de la Ev. Zilei, “Nasul”basescian Radu Moraru, de la B1 TV, Victor Ciutacu, redactor la Jurn. Nat. si realizatorul emisiunii Vorbe Grele la Antena 2, etc. Precizez ca oricine poate sa verifice, pe propria persoana si familie, viabilitatea si eficacitatea solutiei prezentate! D. Rizoaica, fost detinut politic intre 1958-1963, si februarie-aprilie 1986!////
——————————————————————————–

24 26 mai 2010 { 05.25.10 at 7:05 PM }
25 ion adrian { 05.26.10 at 12:21 AM }

@Zaharescu,
Uneori lucrurile sunt relative.
Uneori exista si sansa.
Adica daca in primul razboi mondial nu se producea revolutia din octombrie cu caderea Rusiei tariste cat eram noi de aliati in cadrul antantei tot gubernie tarista ajungeam si atunci Marghiloman si Carp ar fi fost cei care ar fi avut dreptate si Bratianu cel pacalit de istorie.

26 Andrei Jioara { 05.26.10 at 10:30 AM }

Cu tot respectul, judecati prea sever perioada regelui Carol I al Romaniei. Nu este o remarca ce-mi apartine. Observatia e facuta de Lucian Boia. Comparati ce a fost atunci cu pucte de reper al moralitatii contemporane. Totusi Regatul Romaniei a fost pivotul primordial al statului roman. Pe de alta parte de ce imputati indirect vina regelui. Ce ar fi fost daca Romania nu ar fi avut un rege neamt? Oare de ce liberalii de atunci au preferat un print strain? Stiti prea bine.De bine, de rau regele era un arbitru, era seful statului. Ce avem acum?
In final, ca sa-l mai prafrazez pe Lucian Boia, ceea ce s-a facut atunci in domeniul constructiilor publice nu se poate compara nicidecum cu ce s-a facut dupa revolutie. Oare nu este si asta o parte imporatanta a politicii?!

27 zaharescu valeriu { 05.26.10 at 11:58 AM }

@ion adrian
Aşa este, uneori istoria confirmă justeţea unor decizii strategice, alteori, nu…vezi istoria mai apropiată cu Antonescu în centrul ei.
Orice decizie majoră presupune riscuri pentru naţie …..datorate ,uneori, unor circumstanţe cu evoluţie greu predictibilă.
Dar NONDECIZIA nu este niciodată o alternativă…..ea duce la dependenţă şi la destinul ,,frunzei ruginii în bătaia vântului”.

28 zaharescu valeriu { 05.26.10 at 12:00 PM }

@ion adrian
PS
Sper că nu v-aţi gândit la….. Crin Antonescu….acesta face doar umbră pământului de pomană.

29 antiignorantu { 05.26.10 at 9:39 PM }

legile FEMOSAN … psd pnl pdl udmr este BINE sa puna la munca puscariasii pe terenurile din jurul puscariilor – AGRICULTURA – daca nu pot face asa ceva PARLAMENTUL din RO va EXTERMINA ROMANIA prin pierderea a peste 1 miliard EURO ANUAL ! SUCCES !!!

30 antiignorantu { 05.26.10 at 10:41 PM }

toate se leaga si de PARLAMENT … acesta da legi … PARLAMENTUL nu vrea sa INTELEAGA avertismentele date de mine si altii … deci PARLAMENTUL este direct raspunzator de acest MACEL din RO. … si acolo sunt 471 parlamentari parca… VIZIUNE nu … Ignoranta si Iresponsabilitate … deci romani MULTUMITI PARLAMENTULUI care 20 de ani a dat niste legi ce pot fi fentate USOR …

31 antiignorantu { 05.27.10 at 7:44 PM }

… art. 53 din Constitutie despre Apararea Securitatii Nationale … cine apara Romania ? Armata Politia Serviciile Pompierii ETC. deci … si in regulamentele militare scrie despre Starea Moralului din Structuri … deci razboi Psihologic … DECIMAREA Structurilor … aici vor castiga cei care au PAMANTURI ARABILE NELUCRATE si CLADIRI INCHIRIATE adica MAFIA ALIMENTELOR pline de chimicale din UE si MAFIA IMOBILIARA … deci atentie la SIGURANTA NATIONALA !!! avem pamanturi … treceti la cultivat pe ele prin orice metode LEGALE … solutii exista multe … daca nu poate parlamentul si guvernul atunci le SUGEREZ sa paraseasca ROMANIA sau POSTURILE … SUCCES !!!

32 antiignorantu { 05.28.10 at 11:01 PM }

Dupa 89 multi ROMANI neinstruiti Psihologic si Moral EFICIENT si CORESPUNZATOR au PICAT in CAPCANELE foarte bine INTINSE de catre ASASINI ECONOMICI din unele puteri STRAINE foarte bine INSTRUITI si CORUPTI de LUX DRESATI ETC. Acum fiecare Roman de bine va actiona dupa PUTEREA LUI PSIHICA si FIZICA ptr. a se face ORDINE in TARA ! SUCCES !!!

Introduceți datele si comentariul dvs.

CommentLuv badge