E nevoie de curaj

Mă întreabă Ion Adrian ce cred despre evoluţia euro şi diversele măsuri avute în vedere pe plan european. Domnia sa trimite la o anchetă HotNews pe această temă.
Răspund direct, cu referire, desigur, şi la România, pe care mulţi uită să o trateze ca pe o ţară membră a UE.
1. Sunt de acord atât cu o supraveghere a bugetelor naţionale înainte de adoptarea lor în parlamentele din ţările membre, cât şi cu un control asupra execuţiei acestora. România nu ar avea decât de câştigat dacă un asemenea mecanism ar fi dezvoltat ca unul comunitar, nu inter-guvernamental. La modul general, cred că societatea românească ar avea de câştigat de pe urma oricărei dezvoltări a metodei comunitare în defavoarea celei inter-guvernamentale. Dată fiind corupţia elitelor administrative de la noi, ca şi lipsa de expertiză în multe domenii ale politicilor europene, suntem încă dependenţi de soluţiile descrise de ceilalţi, adică de partenerii noştri europeni. Comisia ne poate sprijini în mod semnificativ.
2. Mulţi par să creadă că e nevoie de o creştere generală a TVA pentru a salva euro. Ar fi bine să vedem dacă e nevoie ca TVA să crească si la noi, nu doar în zona euro. Ştim sigur că un dezastru pentru euro ar însemna un cataclism pentru leu. Dacă putem stabiliza moneda noastră în situaţia incertă de acum doar mărind TVA, nu trebuie să ezităm să facem acest lucru. Rigoarea nu poate fi amânată.
3. Susţin, pe de altă parte, orice măsură inteligentă de diminuare a deficitului nostru bugetar. Pe lângă constrângerile anunţate de guvern, este nevoie de pârghii directe pentru reluarea creşterii, iar asta nu se poate face decât dacă avem modalităţi de consolidare a economiei libere. Dacă ne vom limita la improvizaţii, riscăm să adâncim criza. Includ aici, desigur, şi improvizaţiile fiscale. Încurajarea IMM pe orice cale e o pistă care trebuie explorată.
4. Am o temere legată de modul în care s-ar putea recurge în acest moment la reforme în sistemul educaţiei, al sănătăţii şi în administraţia publică. Nu că n-ar fi nevoie de modernizări. Dar e nevoie şi de curaj. Câţi dintre miniştri îl au? Câţi dintre ei ar putea proceda, în aceste momente de criză, cu dreptate, în mod nepartizan, dar şi fără ezitare? Nu dau nici un exemplu ca să nu credeţi cumva că vreau să zgâlţâi vreun scaun…
Morala e una singură: şi euro, şi societatea românească au nevoie de elite curajoase şi imaginative.
Cât priveşte România, opinia publică a fost învăţată cu un discurs foarte sceptic. Culmea e că acesta pare să fie sentimentul general la scară europeană!

Cuvinte cheie: , ,

48 comentarii

1 E nevoie de curaj | e-Opinii.ro | doar opinii... atât! | by George Fedorovici { 05.17.10 at 1:36 PM }

[...] afla mai mult: E nevoie de curaj [...]

2 Riddick { 05.17.10 at 1:55 PM }

Şi cu ce mai sunteţi de acord ? Eventual cu un guvern central la Bruxelles, care să vadă el ce trebuie făcut prin gubernia România ?

Care mai este atunci rolul Parlamentului? Dacă va amenda textul revăzut de EuroSoviet ?

“Ştim sigur că un dezastru pentru euro ar însemna un cataclism pentru leu”… euro poartă în interiorul sau dezastrul, se vede cu ochiul liber. Polonia a avut creştere economică pe timp de criză fără să aiba moneda euro (e drept, are şi piaţă internă mare, şi a avut şi un preşedinte şi un guvernator al băncii centrale care au ţinut cu Polonia, nu cu euro). Să salveze euro inventatorii lui, dacă pot.

Sentimentul general european este ca s-a cam finito la commedia.

3 tibi { 05.17.10 at 1:58 PM }

Asupra ecomicului actioneaza o multitudine de influente.Interne si externe,pozitive si negative,controlabile usor sau greu controlabile.Cu grade diferite de influenta.
Momentan (si din pacate in crestere) influenta cea mai negativa asupra economicului o are politicul.
Este utopie sa crezi ca poti determina prin metode economice sa schimbi sensibil in bine un sistem economic asupra caruia influenta politicului este in crestere si puternic negativa.
Influenta politicului asupra economicului se manifesta in principal prin opozitia puternica a cvasituturor conducatorilor politici la marirea veniturilor si incasarilor la buget si la cheltuirea corecta a bugetelor.
Pentru ca isi vad periclitate sursele fabuloase dar ilegale si imorale de venituri personale si pentru partide.
Metoda principala de lupta impotriva acestei opozitii a conducatorilor politici este informarea cat mai completa si corecta a cetatenilor asupra activitatilor din entitatile administrative si politice de stat.Si in special asupra cheltuielilor facute de institutii.Opozitia conducatorilor la progres se face in special prin tainuirea si deturnarea informatiilor din institutii.

1.Transparentizarea totala si detailata a tuturor cheltuielilor institutiilor este posibila,corecta si nu este ilegala.
Este posibil si legal ca toate unitatile de stat (ministere,CJ-e,CL-e,prefecturi,primarii,agentii,regii,scoli,spitale,etc,etc) sa posteze zilnic si detailat pe site-ul propriu toate cheltuielile din ziua precedenta)Atat cu personalul (functia si suma) cat si cu achizitiile de materiale (denumire exacta si completa,cantitate, suma) si servicii (detailat serviciile si sumele).
2.Alta posibilitate complementara de control eficient asupra conducatorilor este responsabilizarea obligatorie a acestora prin pierderea imperativa a functiei in cazul in care care nu recupereaza rapid de la cei vinovati prejudiciile suferite de institutii si stabilite de instante prin sentinte definitive.Sau nu intenteaza proces celor considerati vinovati pentru recuperarea acestora daca acestia nu isi recunosc vinovatia.Constatarea si recuperarea prejudiciilor aduse statului trebuie sa fie imprescriptibila.

Amandoua masurile pot fi reglementate si de guvern.Si ar reduce muuult cheltuielile facute de stat.Si se pot aplica extrem de repede.Si nu costa nimic.

Despre acordul cu FMI eu cred ca cel mai corect ar fi ca guvernul sa renunte la el si sa nu mai ceara transele urmatoare.

4 cornelius { 05.17.10 at 2:37 PM }

Dle Preda, e nevoie de foarte mult curaj, intr-adevar.

Uite, dupa ce ambasadorul Frantei ne preseaza sa introducem studiul homosexualitatii in scoli (probabil de la scoala generala, sau chiar de la gradinita?), acum ambasadorul Marii Britanii sprijina parada homosexualilor.

http://www.ziare.com/stiri/stiri-eveniment/ambasadorul-frantei-la-bucuresti-homosexualitatea-trebuie-discutata-in-scoli-1016046

http://www.ziuaveche.ro/actualitate/social/3527-ambasada-marii-britanii-sustine-gayfest-2010

Dv., dupa ce ati sustinut eliminarea religiei din scoala (cat curaj ati avut, intr-adevar…), ne asteptam sa participati, chiar, la parada homosexualilor si lesbienelor, pentru a arata ce deschis sunteti si ce liber in gandire.

Veti pune umarul la sprijinirea propagandei “roz”, nu-i asa?

Ce credeti, Europa inseamna mai mult economia europeana, sau mai mult tavalugul propagandei atee si homosexuale?

5 Bogdan { 05.17.10 at 2:50 PM }

“Ştim sigur că un dezastru pentru euro ar însemna un cataclism pentru leu.” Nu urmeaza, decat daca e corelat cu punctul 1 privind coruptia “elitelor administrative de la noi”, caci pana una alta tiparirea de lei se face la BNR pentru a acoperi deficitele guvernului de la Palatul Victoriei, nu pe cele din Grecia.

Cat despre control bugetar, unificare fiscala etc la nivel european, chiar daca pare contraintuitiv acum, Romania ar avea de pierdut pe termen mediu si lung, caci toate reformele si masurile bune din tara asta (caderea comunismului, privatizare…cota unica) s-au luat nu ca urmare a presiunii Bruxelles-ului, ci ca urmare a competitiei suverane din Europa Centrala si de Est. Daca se va unifica fiscal UE, e de ajuns sa o dea in bara o data dupa modelul grec si se scufunda din prima, sau e de ajuns sa ai un lider socialist acolo ca sa elimini flat tax-ul in tot UE. Nu e o “afacere buna” eurofederalismul, istoria o demonstrează.

6 Ilinca { 05.17.10 at 3:15 PM }

@C. Preda “….România, pe care mulţi uită să o trateze ca pe o ţară membră a UE.”
In primul rand Romania uita sa se comporte ca o tara membra a UE cu drepturile dar si obligatiile aferente. Restul, nu zic ca vine de la sine, dar poate mai usor…
O impozitare in functie de venituri ar fi mai corecta decat reducerea pensiilor, alocatiilor si ce-o mai fi. In cea mai mare parte a tarilor europene se procedeaza asa. Si in general, cum spunea si @tibi mai sus, o transparenta a cheltuielilor, salariilor etc ar fi binevenita. De ani de zile se face o risipa colosala, fiecare dand vina pe “ceilalti”, de ani de zile in campaniile electorale se minte cu nerusinare ” ce bine o ducem, facem si dregem, trece criza in cateva luni “si alte bla-bla-blau-uri pe care le cunosc toti, si acum ne apuca mirarea unde s-a ajuns!
De acord, este si o criza generala care in mod sigur influenteaza situatia de la noi dar intr-o masura mai mica decat se doreste ca lumea sa creada. Cu sau fara situatia “euro”-ului este clar ca bietul leu era pleostit bine. Ce-i enervant este ca se minte in acest sens de ani de zile.
PS …”şi euro, şi societatea românească au nevoie de elite curajoase şi imaginative.”"
Ati uitat sa adaugati: ” si neinteresate”. Ah, sa nu uit, care elite?

7 Pro Atitudine - 20 x Schindler { 05.17.10 at 3:37 PM }

D.le Preda,
Spuneti>Susţin, pe de altă parte, orice măsură inteligentă de diminuare a deficitului nostru bugetar.

Sunteţi în poziţie de influenţă. Vă rog să îmi spuneţi care este acea măsură inteligentă care a fost luată în ultimul timp pentru a fi evitată situaţia aceasta catastrofală. Şi dvs. mizaţi pe oameni inteligenţi. Atunci de ce se insistă neapărat pe culoarea portocalie?

8 radu { 05.17.10 at 5:36 PM }

@Pro Atitudine #7: cred ca dl. Preda se referea la programul de masuri de relansare propus de PNL. Vad ca deja a inceput sa intre invidia intre suporterii moderati ai lui Basescu de pe blogul “la coltul strazii”, de la Evz, B1 si altele.
Eh, ce sa-i fac, degeaba popmpeaza PDL-ul in elite de ideologi si propagandisti degraba papatori de fonduri de la buget daca la nivel economic sunt zero barat.

9 Constantin Uglea { 05.17.10 at 5:58 PM }

Stimate D-le Profesor Preda,
Va scriu pentruca dintre numerosii colegi din PDL pe car i-am urmarit la tv sunteti singurul care isi expune propriile idei si nu anumite “directive”.
Regret ca trebuie sa va spun ca,pentru mine, D-l Basescu a reprezentat si reprezinta cea mai mare deceptie politica pe care am trit-o. Mai mare decat cea produsa de Emil Constantinescu In ciuda varstei (am 75 ani) si a educatiei (profesor univ. pensionar, cu numeroase carti publicate in USA) am considerat ca tinerii politicieni reprezinta sansa Romaniei pentru viitor.Alta deceptie!Cu exceptia dvs si catorva (nu mai multi decat degetele unei maini) au invatat repede si eficient politicianismul, tactica cuplarii pentru a parveni, obedienta si impostura. Ma gandeam ca acest popor are norocul sa gaseasca conducatorii potriviti in momentele de cumpana. L-am gasit pe D-l Boc. Oare ce-o fi gandit D-l Basescu cand l-a nominalizat?
Dvs ce speranta aveti?Eu nu mai am.
Veti avea timp sa-mi raspundeti?
Cu deosebita stima
Constantin Uglea

10 Daniel { 05.17.10 at 6:56 PM }

Intrebarea e daca te-ai lamurit pana la urma ca anti-coruptia voastra (foarta corupta de fapt) e doar un cretinism care nu mai convinge pe nimeni. Spune-mi, chiar crezi ca Boc e mai bun ca Iohannis? Cat mai suportam prostia Clujului? Daca iti pasa de oameni si de tara, lasa-te de pupinbasism!

11 Marius Delaepicentru { 05.17.10 at 9:00 PM }

Tocmai am propus comasarea oficiului de stare civilă cu serviciul de evidenţă a populaţiei. Nici nu e nevoie de prea mult curaj pentru a o înfăptui. Ia, să vedem dacă Executivului îi vine ideea. Dacă, nu, poate se găseşte cineva să i-o comunice.

12 li { 05.17.10 at 9:24 PM }

@CPreda
Da saru’mana le-ati spus ?
Constantin Uglea , chapeaux . Subscriu.

13 Ilinca { 05.17.10 at 10:37 PM }

@C. Uglea
Suntem o tara plina de indivizi ce se cred de neinlocuit, de la banalul politist pana la primul ministru si presedinte, trecand prin profesorii universitari. Cand o sa ne comportam ca niste fiinte civilizate ce-si cunosc locul si limitele, cand vom fi capabili sa vedem si valoarea celor din jur fara sa ne credem buricul pamantului, poate atunci lucrurile se vor schimba in bine. Oricum, ar fi un inceput. Pana atunci suportam oameni ce se cred de neinlocuit.

@cornelius #4
Dvs stiti sa cititi? Si intelegeti ceva? Omul a zis ca recomanda si sustine discutarea acestui subiect in licee si universitati, nu studierea lui. Poate nu stiati dar in scoli se discuta si despre rasism, si despre violenta, si despre inegalitati sociale, si despre contraceptie si despre culoarea roz a elefantilor cu care unii se intalnesc la tot pasul.
Ce vedeti rau in asta? Sau vedeti satanisti peste tot? Roz bonbon, poate?

14 ion adrian { 05.17.10 at 10:41 PM }

In contradictie cu AN care considera ca nu exista vinovatie colectiva si ca singurul vinovt este…nu ghiciti? Basescu , eu consider ca acesta clasa politica are de 20 de ani incoace o vinovatie colectiva din ce in ce mai apasatoare.
Adica exista vinovatie colectiva, de o parte cea a clasei politice care a adus tara in prefaliment si pe de alta parte cea a noastra, care nu stim s-o maturam pur si simplu.
Prima miscare necesara pentru a nu sanctiona pensionarii, este ca cele 500mil euro sa fie scoase de la cei vinovati de acest faliment, caci numai criza mondiala nu ne aducea pana aici, respectiv clasa politica, care daca moare de grija tarii si a nostra cum declara la alegeri din patru in patru ani, avand in general suficient ca sa traiasca din ce au furgasit in acesti 20 de ani , poate sa renunte la orice venit de la stat care sa depaseasca, sa zicem, un ajutor de somaj sau un salariu minim la privat, adica cca 600 lei.
La cca 200000 de asemenea contributori la falimentul Romaniei acesta curba de sacrificiu ne va rezolva situatia de moment si va educa poporul sa inteleaga ca toti parazitii astia sunt tinuti de el si ca el are dreptul nu numai din patru in patru ani ci oricand sa le dea un sut in fund.

15 judex { 05.17.10 at 11:32 PM }

@Constantin Uglea:
D-le profesor, speranta dvs. ar trebui sa fie ca nepotii (daca-i aveti) sa nu retraiasca experienta de viata pe care dvs. ati avut-o sub Ilici si Constantinescu: falimentarea tarii prin instrainarea resurselor si teritoriilor nationale, imbogatirea catorva smecheri din privatizari frauduloase, criptocomunism si inabusirea adevaratei initiative private, supunerea tarii unor interese straine, practica injosirii romanilor la nivel international si a invrajbirii minoritatilor din tara pentru pastrarea apelor tulburi in care se simt bine multi dintre miliardarii romani de carton fara aport social (nici macar taxe pe masura). Daca in conditiile astea cel care v-a dezamagit este Basescu pentru ca incearca sa regleze bugetul tarii, eu cred ca ati pierdut contactul cu realitatea…
@Li: dvs. la ce subscrieti, la cartile publicate de dl profesor ? Sa stiti ca nu aveti voie, doar calitatea de colaborator permite…subscrierea.
P.S. Inca ceva…poate vreti sa spuneti “chapeau”…
Daca tot copiati expresiile altora de pe blog, macar copiati-le corect si doar pe cele pe care le intelegeti. Chapeaux-ul dvs. nu are sens, expresia este “chapeau bas” si indica admiratia. “Chapeaux”-ul dvs. indica doar incultura dvs. si o maimutareala ridicola.

16 judex { 05.18.10 at 12:04 AM }

@Constantin Uglea:
…inca ceva: echilibrarea bugetului statului nu inseamna decat ca romanii din 2009 nu-i vor obliga pe cei ai anilor urmatori (printre care si nepotii dvs. …) sa le plateasca datoriile. Cred ca asta ar trebui sa vreti si dvs…

17 18 mai 2010 { 05.18.10 at 7:54 AM }

[...] ce curatam Romania | Nu vrem sa murim de mana lui Boc | Planul Pnl | Sa ne solidarizam intre noi | Economiile si curajul [...]

18 dlnimeni { 05.18.10 at 8:45 AM }

Stiti, domnule Preda, faptul ca mi-ati sters comentariul nu face textul dvs. mai bun.

19 radu { 05.18.10 at 9:23 AM }

On topic. Postarea dlui Preda e, de data asta, interesanta. Incerc sa o traduc din limbajul ei criptic, de partid.
Unu la mana: se ia in calcul la modul serios marirea TVA! Pai da, n-a exclus-o nici Il Capo di Tutti Capi in dezbaterea televizata cu Geoana!
In schimb, ideea suveranitatii limitate a Romaniei in cadrul UE difera (deocamdata) de propunerea populista a lui Traian Basescu.
“Ideile bune” care ar trebui preluate de guvern fac cu ochiul spre liberali (desi s-ar putea sa ma insel). Un nou cantec de sirena, anyway.
In fine, dar nu in ultimul rand, mi s-a parut ca sesizez o palma morala in directia Funebriu-Blaga, ca Nutzi e de neatins (doar presedintele memoriei o poate atinge). Domnu` Preda, inteleg ca aveti ce-aveti cu Blaga, ca nici lui Basescu nu-i place si-l vrea out, dar ce-aveti domne cu Funebriu, ca-i omul Cotrocenilor!

20 ion adrian { 05.18.10 at 9:34 AM }

Dle CPreda,
Este nevoie de curaj si tot ce scriu eu demonstreaza si trimite la asta ,asa ca adaug aici spre stiinta, ce am postat adineaori(la el este inca in moderare)ptr Sever Voinescu:

“Dle Voinescu,
Am vazut si auzit azi pe situl RFI discutia de ieri cu dl Tapalaga , sunt de acord cu tot ce ati spus , pur si simplu ptr ca noi doi gandim apropiat si intelegem tot asa cele intamplate , eu ne avand informatiile dvs nici pe cand erati ziarist si nici acum de cand sunteti parlamentar, ceea ce ma bucura ca pot gandi asemanator fara a avea la dispozitie tot ce mi-ar fi necesar ptr a fi mai avizat.
As adauga ceva de tip nuantare , accentuare:
1.Asa este si trebue spus si mai raspicat: ca decontarea numai de catre guvernul Boc a erorilor deliberate, sistemice ale celor 20 de ani, este o diversiune care vrea sa absolve istoric cei care 20 de ani au fost responsabili de creerea sistemului corupt si inficient (aica mai toti), dar mai ales exonerarea, unor nu cred ca erori, ci acte de banditism politic si de inconstienta perfectate de Vosganian-Tariceanu cu acoperire dela si facute pentru gasca psdist –liberala a clasei politice, lucru care, cred sincer, poate ca nu a suparat foarte, pe cei care eu nu spun ca apartin pdl-ului si reformei cum spun despre dvs, ci gastii pdliste anitreformatoare care exista si nu se manifeata direct, ptr ca actioneaza azi gasaca cealalta, dar apare la lumina cand cu votul ANI in la comisii in senat si mai sunt exemple destule.
Adaug ca suntem in situatia in care se cer cappete si populatia le doreste si problema este de unde vor cadea ele: busim doi trei ministrii corecti inabili in demagogie? sau facem ce trebuie adica sacrificam cum spune Nasul pe cei responsabili.
Repet nu sunt bucuros ca avertismentul meu din 2008(toamna, iarna) ca nesanctionarea sau macar realizarea unei carti albe a guvernarilor 2005-2008(da, da se putea urmari si perioada pd-pnl) va fi un bumerang ptr Boc si Pdl se adevereste, dar poate ca inca nu e prea tarziu, dar e mult mai greu, daca si un om precum dl Tapalaga nu se lasa asa usor convins de acestea, si-l inteleg caci este ziarist, si nu activist politic.
Daca PDL indiferent de demagogie, ramane complice in fapt, cu clasa politica compromisa, va avea soarta PNTCD caci asa se platesc notele de plata ….si capurile voastre vor cadea.

2. Nu sunt membru Pdl dar cred ca alegerile tb amanate caci nu e asta problema esentiala azi si riscati sa ajungeti ca in CES ieri , PM nu poate fi schimbat azi din ratiuni politice mai intai la partid, ci daca va fi cazul se incepe cu guvernarea cu proprie demisie sau prin motiune de cenzura si apoi e libera calea, altfel este o eroare si deci tb lasate anul acesta sa se soldeze cele in cuirs.

21 Tio { 05.18.10 at 9:44 AM }

De acord cu dvs.
Din pacate se poate constata, fara indoiala (confirmat si de comentariile de mai sus), ca sentimentul anti-european este tot mai raspindit la romani.
Anti-UE +impotenta interna=Pericol mare

22 ion adrian { 05.18.10 at 9:48 AM }

PS
de la RFI :
datoria externa creste lunar cu 1 mlrd euro, traim numai din datorii.
Daca tugulanul vrea sa se sinucida si sa fie ucis sa continue cu sprijinirea clasei politice corupte si sa ceara tot de la ea politici comunistoide de tipul celeor propuse de Ponta.

PPS. O clasa politica corupta nu poate cere nimic natiunii.
Lepadati-va de Satana si veti putea cere aproape orice ar fi necesar ptr binele oamenilor

23 adi { 05.18.10 at 9:54 AM }

Dle Preda, ma uit la dvs si urmaresc consternat la transformarea unui ginditor liberal intr-un euroconformist cu accente patetice. Nu va tulbura nimic in constructia europeana? Ca nimeni nu stie numele presedintelui Europei, platit cu dublul salariului lui Obama, dar neales de nimeni? Cintam imnul Europei la 9 mai dar moneda euro se prabuseste. Competitia in sinul UE e tot mai slaba. Corporatiile fug de un continent obosit si imbatrinit. Demografia e in criza. Toate acestea sunt fapte, nu sloganuri. Care este echivalentul lui Silicon Valley in Europa? Care e ultima mare inventie facuta in laboratoarele europene, dupa ce toti marii savanti in stiintele naturale au plecat spre SUA? Nu spun sa respingem proiectul UE integral, dar sa observam totusi niste deficiente structurale.

Dvs. insa nu mai sunteti un ginditor liber, in genul lui Manent, ci eu simplu eurocrat, dornic sa imbratiseze discursul conventional. Nu va tulbura deficitul de democratie in UE, nici pierderea suveranitatii nationale. Raspunsul la coruptia administratiei romanesti e un plus de democratie directa, nu un surplus de democratie reprezentativa – altfel spus, mai multa subsidiaritate si decizie la firul ierbii, in loc de judecati facute “la centru” de niste birocrati care vor dicta cite kilograme de faina va trebui sa producem anual.

Ati pierdut liberalismul clasic pe drum, dle Preda. Mare pacat!

24 Radu Humor { 05.18.10 at 10:31 AM }

@CPreda :
“1. Sunt de acord atât cu o supraveghere a bugetelor naţionale înainte de adoptarea lor în parlamentele din ţările membre, cât şi cu un control asupra execuţiei acestora. România nu ar avea decât de câştigat dacă un asemenea mecanism ar fi dezvoltat …”

Noi ca noi, dar nu vad ca Germania , Franta, Cehia, Italia, s.a. sa fie de acord cu asemenea imixtiuni pe fata si sa sprijine asemenea tentative de sovietizare a Europei.
De altfel Curtea Germaniei a si reactionat afirmand ca atata timp cat nu exista un popor european, ci doar german, francez, spaniol portughez, maghiar……. si ultimul pe lista, din cauza unora ca dvs., roman !

25 Radu Humor { 05.18.10 at 10:33 AM }

Continuare ;
Nu poateexista un guvern, sau un parlament european !
Doar cei care nu ar avea o tara a lor ar putea urmari asa ceva !

26 Vasile, { 05.18.10 at 10:53 AM }

Domnule Cristian Preda,

Eu va intrreb , despre care curaj ar fi vorba ? Nu aveti curajul necesar cum nu au avut nici altii , altadata ,aceea elementara norma etica ,ca public sa-ti critice seful !
De fapt cel care-si desconsidera propria natie, nici nu ar fi erarhic seful dumneavoastra,deci civic ati putea oare avea acest minim curaj?
Dl.Ion Adrian mai sus critica pe buna dreptate refuzul nostru,refuzul lui Adrian Nastase in a recunoaste o culpa colectiva.Ciclic fiecare roman indiferent ca a votat o formatiune politica sau alta un om sau altul, are o vina colectiva.In mod special insa in cazul lui Traian Basescu , noi cei care am stiut de la inceput ca va fi un rateu ca nu este cea mai potrivita persoana , si ne-am impotrivit.Asa am facut si pe vremea lui Iliescu si parca vina colectiva este incomparabil mai mica decit aceea pe care o purtati dumneavoastra pe umeri!

27 Vasile, { 05.18.10 at 10:59 AM }

Judex,

Care-i logica dumitale, sa mori maine sarac lipit din cauza unor presupuse datorii, sa traiesti in promisiuni si nesiguranta, cum de altfel traim de multi ani ca vor veni si vremuri mai bune?
Laitmotivul acesta ceausist il cunoastem!
Ce prostii vorbiti acolo de nepoti daca nu mai apucam sa-i cream ,sa-i crestem sa-i vedem?

28 IdISP Romania » Blog Archive » Cristian Preda. Punctul pe I! { 05.18.10 at 11:55 AM }

[...] [...]

29 zaharescu valeriu { 05.18.10 at 12:38 PM }

Am reflectat la ideile macroeconomice ale d-nului CPreda….corecte şi pertinente. Dar, mă întreb dacă, instituţiile U.E. deţin pârghiile necesare pentru a influenţa, decisiv, guvernele naţionale.
Sau dacă, diferenţele de ,,viziune” economică (a se citi ,,interese”)
dintre familiile politice europene nu traduc de fapt, e adevărat într-o formă mai ,,elevată” , contradicţiile fundamentale din interiorul ţărilor membre.
Cred că a venit timpul ca ,,economia” să devină o ştiinţă în adevăratul sens al cuvântului, adică situată deasupra ideologiei şi viziunilor partizane….eonomiştii reprezentativi, laureaţii premiilor NOBEL, CE FAC ? Este evident că ciclicitate ,,creştere”-,,descreştere” , cu mari distorsiuni în stabilitatea socială trebuie înlocuită cu altceva.
Mă întreb, de multe ori, DE CE cursul acţiunilor la bursă este lăsat la ,,mâna” capitalurilor speculative, fără legătură directă cu dezvoltarea reală a entităţii economice cotate ?
Revenind la România, îmi vine în minte o idee care, ar putea fi aplicată relativ repede: ministerul de Finanţe ar putea fi absorbit/comasat de/cu Banca Naţională, formându-se o instituţie de decizie economică INDEPENDENTĂ de orice partid politic…care să elaboreze strategia de dezvoltare economică a ţării pe termen lung, pe care să o aplice ORICE guvern prezent sau viitor, în strânsă corelare cu politice instanţelor europene de profil.

30 DespinaVestea { 05.18.10 at 2:01 PM }

“Ştim sigur că un dezastru pentru euro ar însemna un cataclism pentru leu”
De unde stiti sigur ?????

N-aveti calificare economica si nici practica in acest sens.
Nu este nici o tragedie fara euro si nici un cataclism pentru leu.

Tragedia si cataclismul ar fi sa incepem sa ajutam euro, sa ajutam Grecia, etc, etc in loc sa ne uitam la noi in ograda
Pacaleala mai mare cu euro si degenerarea UE nu putea fi…

31 Ilinca { 05.18.10 at 2:18 PM }

@adi #20
“”"Care e ultima mare inventie facuta in laboratoarele europene, dupa ce toti marii savanti in stiintele naturale au plecat spre SUA? “”"

Poate nu ar strica sa cautati ( pe google, de exemplu) cate premii Nobel si cate medalii Fields s-au acordat de-a lungul timpului americanilor si europenilor . O sa constatati ca Europa nu este chiar cenusareasa stiintelor. Si asta in conditiile in care se investeste mai putin decat in Statele Unite.

32 Marian Damoc { 05.18.10 at 3:30 PM }

Buna ziua,
Realizez o cercetare sociologica care implica raspunsul blogerilor. Va rog sa imi raspundeti la chestionarul din link-ul de mai jos.
Multumesc foarte mult !
https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dHBLWUc1eWM4TnYzdXhCUG82NVBCRnc6MQ&ifq

33 Marius Delaepicentru { 05.18.10 at 3:53 PM }

Am descoperit ceva interesant via ripe.net. Poate Ministerul Culturii va face o mică anchetă să vadă cum este folosită reţeaua informatică a Bibliotecii Naţionale.

http://delaepicentru.wordpress.com/2010/05/18/ce-ar-fi-daca-viata-fara-biroul-de-stare-civila/#comment-128

34 DespinaVestea { 05.18.10 at 4:08 PM }
35 zaharescu valeriu { 05.18.10 at 4:30 PM }

PS
Începe să-mi atragă atenţia , tot mai serios, modelul economic şi cultural chinezesc…bazat pe muncă asiduă multiplicată de competenţă şi creativitate….şi extrem de mare mobilitate, deşi, există UN SINGUR PARTID POLITIC la putere.
Chiar, ce părere aveţi de pluripartidism în România şi nu numai ?
Este benefic sau ,,o frână” pentru dezvoltare economică şi echilibru social ?
Sigur, o să spuneţi că democraţia presupune……sau că libertăţile fundamentale…..dar, vă întreb eu, valoarea umană intrinsecă este, CU ADEVĂRAT, preţuită în România ? Este ascultat cuvântul cui merită ? Sau în realitate, vorbim (de cele mai multe ori) ,,la bec” sau/şi ,,ca să ne aflăm în treabă” ?…evident ,,într-un dialog al surzilor” ?

36 DespinaVestea { 05.18.10 at 4:31 PM }

Stiti cumva daca Monica Macovei are aceleasi orientari proeuropeano-prosocialiste ca si dvs. ?

37 zaharescu valeriu { 05.18.10 at 4:51 PM }

PS2
Vă rog să mă lămuriţi asupra sensului formulării dvs. :
,,Nu că n-ar fi nevoie de modernizări. Dar e nevoie şi de curaj.”
Să înţeleg că oscilaţi asupra nevoii de modernitate ? Că numai prin CONSENS (cum spuneaţi odată vis a vis de ,,legea educaţiei”) trebuie promovată reforma ? Sau putem suplini consensul prin CURAJ ? ( să înţeleg că v-aţi schimbat părerea ?).

38 ion adrian { 05.18.10 at 5:33 PM }
39 judex { 05.18.10 at 7:37 PM }

@Vasile #24:
Nu meritati raspuns la interventia penibila cu “pretinse datorii” si relatia dintre problemele dvs. cu vederea si nepotii dlui Uglea.
…Poate doar o lectie.
Va sugerez urmatoarul comentariu, unde lucrurile sunt prezentate suficient de concis si de clar ca sa le puteti pricepe chiar si dvs.:
http://nicoletasavin.wordpress.com/2010/05/18/un-om-din-tecuci-avea-un-motor-si-cu-el-a-dezmortit-romania/#more-756

40 judex { 05.19.10 at 12:38 AM }

@CPreda:
Dvs. vreti impera (ca de-aia sunteti politician), dar nu vreti divide.
Sigur, este mai moral, dar nu cred ca Ro este in situatia unei lupte politice pure, datorita amestecului serviciilor secrete, a mafiei si a intereselor straine. Momentul acesta marcheaza maturizarea dvs. politica, alegeti cum va dicteaza constiinta: la guvernare acum cu un partid impur si sovaielnic, sau in tura urmatoare, cu adevarata dreapta liberala (…care trebuie, insa, mai intai, constituita). Va urez succes in ambele variante.
PS: nu luati in seama prostiile despre trio-ul care v-ar fi facut parlamentar UE, adevarul este ca un partid se bazeaza pe candidatii lui, si nu invers.

41 zaharescu valeriu { 05.19.10 at 2:14 PM }

@judex
Am o rugăminte…fiţi mai explicit şi detaliaţi cine ar trebui să facă parte din ,,dreapta liberală” ? Ca să nu spun (întrebaţi-l pe d-nul CPreda pentru lămuriri) că în Europa , familia liberală NU (prea) este asociată cu dreapta…ci mai mult cu centru-stânga.
Oricum, valorile şi libertăţile fundamentale ale omului sunt statuate ca ,,idealuri supreme” de către toate partidele democratice europene.
În ceea ce priveşte liberalismul economic….e de discutat, DEJA SE DISCUTĂ intens în mediile academice şi economice occidentale, MAI ALES cu prilejul crizei sistemice actuale CARE ÎNCĂ NU S-A TERMINAT. Dar las acest subiect pentru viitor.

42 AntiIdioti { 05.19.10 at 8:06 PM }

Nu imi plac PORTOCALI, dar poporul ia ales pentru un kil de spirtoase, un pui etc., si acum ling degetele.

43 andu { 05.19.10 at 8:41 PM }

E o porcarie incredibila sa ne intoarcem in trecut. ANI a fost terminata, se intra in pensiile private pt ca domnul boc considera ca statul ne administreaza mai bine banii. Avem un guvern care ne baga mana in banii nostrii pt pensii. Este inadmisibil asa ceva.

44 radu { 05.19.10 at 10:51 PM }

In acest moment, populatia Romaniei e sacrificata nu din ratiuni economice, ci pentru apararea “proiectului Basescu”. Voi reveni.

45 judex { 05.20.10 at 12:07 AM }

@zaharescu valeriu:
Aveti dreptate, si inca de doua ori:
1) Postarea mea este neclara pentru ca este la locul nepotrivit, fiind dedicata discutiei despre asteptarile inselate ale dlui Preda de catre prestatia PDL la guvernare. Mea culpa !
2) Liberalii europeni sunt de orientare centru stanga in acest moment, asa este. Totusi, dl CPreda mi se pare un liberal de dreapta, de genul unor TRU sau Aligica. Sprijinul sau pentru programul guvernamental, de orientare pronuntat de dreapta, mi se pare edificator in acest sens.

46 zaharescu valeriu { 05.20.10 at 2:04 PM }

@judex
OK

47 bogdan { 05.20.10 at 8:41 PM }

@ AntiIdioti : dupa cum vad nici gramatica nu-ti place prea mult. macar ceilalti stiu sa scrie corect. revino cand iti dai bacu

48 proletar { 05.22.10 at 7:16 AM }

Prea multa filosofie. Problemele nu se rezolva daca nu avem muncitori in uzine si tractoare pe ogoare. Aceasta e solutia. Grea desigur, ca uzine nu mai avem si nu se fac cu una cu doua, iar tractoare nici de acestea. VA ROG SA TERMINATI CU IMM-urile ca vezi doamne ce pot face. Fac pe dracu, o intreprindere mica nu are capacitatea economica de cercetare si inovatie, toate sint la cheremul celor mari carora nu li se renteaza sa faca maruntisuri si lucruri care nu mai au nevoie de folosire a inteligentei. Ce poate aduce ca si contributie la dezvoltare si progres un IMM care face curatenie sau poarta citeva caserole cu mincare la pauza de masa? Foloseste niste analfabeti ca mina de lucru si atit. Si ne miram ca oamenii cu stiinta de carte si idei pleaca. Sigur ca pleaca si vor pleca ca doar nu vor sta sa inventeze maturi si tavi de purtata o farfurie din plastic. Numai marea industrie e generatoare de progres si folosirea inteligentei.
Nu mai zic nimic, mi-e lehamite.

Introduceți datele si comentariul dvs.

CommentLuv badge