Somalia

Am prezidat în această dimineaţă una dintre reuniunile unei audieri organizate de grupul PPE pe tema găsirii unei soluţii politice pentru Somalia.
S-a discutat despre operaţiunea Atalanta, lansată de UE în decembrie 2008, şi mai cu seamă despre componenta sa umanitară.
somalia
E vorba despre faptul că Uniunea asigură protecţia vaselor care transportă hrana zilnică pentru circa 1,6 milioane de persoane. De la începutul operaţiunii până azi, au fost livrate peste 290 de mii de tone de alimente.
A fost vorba însă şi despre profilul piraţilor, despre stabilitatea politică a regiunii, despre pescuitul ilegal în largul coastelor Somaliei etc.
Vorbitorii (politicieni, experţi, miltari) au căzut de acord asupra faptului că pirateria e faţa aparentă a unei probleme mult mai profunde, şi anume cvasi-inexistenţa statului numit Somalia.
În cadrul întâlnirii, subliniind coeziunea Europei în abordarea unei situaţii politice dintr-o ţară aflată la mii de kilometri depărtare de frontierele noastre, Pierre Lellouche, secretar de stat pentru afaceri europene la MAE francez, a avut o observaţie interesantă despre politica externă americană.
El remarca faptul că Barack Obama şi-a găsit vreme să meargă în China, dar nu a reuşit să-şi introducă în agendă participarea la aniversarea a 20 de ani de la căderea comunismului.
Lellouche, un vechi prieten al Estului, a adăugat că opţiunea tradusă de gestul lui Obama e o oportunitate pentru Europa Unită.
Cred că are dreptate.

18 comentarii

1 Bibliotecaru { 11.19.09 at 8:01 PM }

Eu nu prea înţeleg natura pirateriei în Somalia.
1. Există un canal de securitate
2. Atacurile se întâmplă şi în zona securizată
3. Există posibilitatea tehnologică de a securiza suprafeţe foarte întinse
4. Există posibilitatea reacţiei militare rapide
5. O navă nu se mişcă precum o maşină de curse, se deplasează destul de încet pentru a nu “dispărea” de sub “ochii” radarelor.
6. Înţeleg că piraţii se deplasează cu ambarcaţiuni rapide, dar o dată ce preiau controlul navei… cum de reuşesc să facă nava să dispară?
7. Cât de greu poate să fie să prinzi aceşti piraţi?

Nu sunt de acord cu formularea “cvasi-inexistenţa statului numit Somalia”. Nu cred că este democratic să punem astfel de etichete. Să ne amintim că şi noi suntem pentru alţii un cvasi-inexistent statul numit România, dat fiind că instituţiile româneşti funcţionează cum funcţionează şi instabilitatea politică şi legislativă a atins noi culmi nebănuite. Ar fi frumos şi principial să respectăm alte ţări, chiar dacă cultura lor este diferită de a noastră, chiar dacă structurile lor nu sunt democratice sau nu sunt foarte bine definite. Nu ştiu cum este cu paiul lor, dar parul nostru este tulburător de bine înfipt.

Eu cred că discuţia ar trebui să se ducă la nivel NATO, dat fiind că pirateria este o ameninţară la adresa statelor membre.

2 Carol { 11.19.09 at 8:27 PM }

Bibliotecaru

Somalia e impartita in vreo 5 clanuri mari si nu are un organism politic central recunoscut de toate clanurile respective care sa coordoneze activitatea pazei de coasta (Paza care este aproape inexistenta. La ce bun? Cine naiba vrea sa invadeze Somalia ? )

Somalezii au devenit niste milogi, in adevaratul sens al cuvantului dupa ce flotele europene si asiatice au invadat teritoriile maritime ale Somaliei lasandu-i pe amaratii de pescari fara nicio alternativa. Adica alternativa - au devenit pirati!

Iar reactiile militare de care spui n-au absolut niciun suport acolo pt ca ar trebui, in acest caz, sa protejeze vasele europene-asiatice care pescuiesc clandestin in apele teritoriale ale Somaliei.

Cum s-ar spune, somalezii pun mana pe tot ce misca-n ograda lor. Iar NATO sau alte forte militare n-au absolut nicio legitimitate pt a interveni in astfel de conflicte!

Daca chiar vor sa duca ajutoare in Somalia, organizatiile respective nu au alta alternativa decat sa-si inarmeze atat vaporul cat si echipajul dar asta deja contravine oricarei legi democratice. Nu poti intra pe un teritoriu strain cu care nu ai niciun conflict militar, inarmat pana in dinti, sub scuza ca duci ajutoare.
Complicat si, deocamdata, de nerezolvat!

3 Bibliotecaru { 11.19.09 at 9:05 PM }

@ Carol
Sunt absolut de ajutor cu ajutorul de orice fel, dar numai în cazul când este solicitat şi în zona în care acesta este solicitat.

Pe de altă parte, nu pot fi de acord cu domnia voastră în câteva puncte de vedere. Au existat câteva cazuri de piraterie al unor nave care aveau echipaj român, şi acelea nu erau de pescuit, ci vase comerciale.

Pirateria este un act terorist, în concluzie are ce căuta NATO acolo din moment ce are ce căuta în IRAK şi AFGANISTAN.

Nu aş băga mâna în foc, pentru că nu am aprofundat subiectul, dar din câte ţin minte este vorba despre apele internaţionale şi nu de zona de coastă.

Poate că cel mai bun ajutor ar fi câteva universităţi.

4 sopinel { 11.19.09 at 11:00 PM }

Parerea mea ca statele dezvoltate (SUA si acolitii) vor interveni militar in momentul in care resursele Somaliei vor deveni interesante.
Ultimele interventii ale SUA au fost in modul cel mai clar o lupta pentru resurse.
In general, razboaiele s-au purtat pentru resurse.
Cred, ca deocamdata costul unui razboi nu se justifica cu resursele obtinute la final.

5 sopinel { 11.19.09 at 11:01 PM }

Domnu’ Preda. Revin-o la politica interna ca-ti moare blogu’.
Pai nu mai vin postacii sa se certe, se duc la Nutzy, la Bleen si altii.
Ar fi pacat.

6 Bibliotecaru { 11.19.09 at 11:10 PM }

Peste tot este o acalmie suspectă…

7 sopinel { 11.19.09 at 11:28 PM }

@bibliotecaru
Toti postacii se odihnesc. Sa vezi de maine ce-o sa fie. O sa ne aduca la disperare cu ideile lor cubice. Iar cei trei o sa le dea material la intalnirea de la Parlament.
Iar limbaju’ va fi sexy spre porno.
Alo, domnu’ preda sa fii pregatit cu radiera. O sa plangi dupa noi. De maine limbaju’ va fi la liber. Doar sunt ultimele doua zile.
Ce ma doare este faptul ca toti aplica aceeasi tactica si acelasi limbaj.

8 Bruner Fox { 11.19.09 at 11:54 PM }

Am citit azi o stire care m-a cutremurat.In Somalia, o tanara de origine
musulmana,mama a unui copil , a fost ucisa prin lapidare ( ingropata in pamant si lovita cu pietre. Ea a fost cobdamnata pentru adulter.Poate asa merita si politicienii ce inseala electoratul?sunt alesi pe lista unui partid si trec la altul?
Sunt surprins ca nici o televiziune romaneasca nu da imagini cu noul presedinte UE…poate pentru ca ar trebui sa spuna ca dl Severin visa degeaba sa fie ministru de externe.si mai trebuiau sa spuna ca Dl Presedinte Basescu e acolo.V-ati intalnit azi cu Dumnealui, domnule Preda?
despre piratii somalezi , sunt de acord cu afirmatia potrivit careia pe Dl. Obama il spetie mult mai tare China! cred insa ca stie ca chinezii si-au propus sa cucereasca africa, pt resurse.deci cheia rezolvarii problemei piratilor e la beijing, nu la bruxelles, in opinia mea!

9 sopinel { 11.20.09 at 12:06 AM }

Eliminarea unui politician prin lapidare mi se pare o pedeapsa mult prea usoara.
Eu as dori ca un politician roman dupa implinirea unui madat sa traiasca o perioada egala cu salariul minim pe ecomonie.
Intr-un cuvant sa simta pe pielea lui binecuvantarile masurilor dispuse in mandatul care a trecut.

10 Bruner Fox { 11.20.09 at 12:06 AM }

Imi retrag si-ul de la politicieni…cand am recitit m-am ingrozit, ca sunt de acord cu lapidarea!mea culpa, nu mai scriu de pe iphone ca nu vad ce scriu!

11 Bruner Fox { 11.20.09 at 12:09 AM }

Herman van Rompuy…o fi pui de Rom?… Ca sa facem o gluma…ca joc de cuvinte!

12 sopinel { 11.20.09 at 12:16 AM }

@Bruner Fox
Ai scris bine “Poate asa merita si politicienii ce inseala electoratul?”. Sa intelegem ca si tu ai inselat electoratul.
Din ultima postare asa reiese.

13 sopinel { 11.20.09 at 12:24 AM }

2Bruner Fox
A fost o gluma. Sper ca nu te superi. Pentru politicienii care au spirit si sunt glumeti, propun sa traiasca cu salariul mediu prognozat de Casa de Pensii (e mai mic decat cel comunicat de statistica).

14 sopinel { 11.20.09 at 12:31 AM }

Ca tot vorbim de pirati. Nu trebuie decat sa mergem pana la Arad.
Cititi linkul urmator: http://www.pressalert.ro/?cat=5
Un vames face ce stie mai bine: vamuieste si pirateaza.

15 Riddick { 11.20.09 at 12:50 AM }

“Europa Unită” (?!?) este o noţiune mai cvasi-inexistentă decât statalitatea Somaliei.

Dar la ce să ne aşteptăm de la un şmecheraş de doi eurocenţi ca Lellouche (cet mec louche ) ?

http://blogs.telegraph.co.uk/news/nilegardiner/100015798/nicolas-sarkozy-should-apologise-for-french-minister%E2%80%99s-anti-british-rant/

16 Cornel { 11.20.09 at 8:01 AM }

Lasa-ma frate cu pretentiile tale de expert international si cu ranzetul ala. Cui dracu ii pasa de Somalia? Nu vezi ca romanii sunt confundati cu tiganii in Europa si tu vorbesti de pescuitul ilegal din coastele Somaliei. Cine naiba cere opinia unui roman despre pescuitul ilegal din apele din coastele Somaliei? Sunt singurul care rade aici?

Tot te vad citat in presa si adus pe la televizor, dar n-am vazut o idee sau ceva bun care sa fi facut pana acum, in afara de fumuri de snob si talente de sforar (macar Hrebe le are). Asa din astea, sa dai mana, sa ranzesti si sa bei cocktailuri pe la reuniuni din astea simandicoase unde ne congratulam in franceza si ne credem asa de speciali ca stam cu fundul pe scaune de europarlamentari, ma lasa rece, mare smen si fite, ce sa zici, romanul tot roman si fudul e

17 Bibliotecaru { 11.20.09 at 11:03 AM }

@ Cornel
Având în vedere că aproape la fiecare navă atacată sunt luaţi ostateci şi români şi deci această piraterie ne implică în mod direct, cred că ar trebui să ne pese în cel mai înalt grad de Somalia. Din nefericire aceste “soluţii” se restrâng, de cele mai multe ori, la a aloca nişte bani şi pe urmă… Dumnezeu cu mila. Îmi aduc aminte cum a fost la revoluţie. La început toată lumea trimitea tot felul de ajutoare, mai ales haine şi mâncare, deşi nu aveam reală nevoie nici de haine şi nici de hrană. După trei luni nimeni nu a mai trimis nimic. Noi am fi avut atunci neapărată nevoie de nişte experţi în sistem Constituţional şi în macro-economie capitalistă, care să ne înveţe că nu trebuie să facem cuponiade, că nu trebuie să desfiinţăm IAS-urile şi CAP-urile spulberându-le în vânt, ci astfel încât ele să rămână funcţionale, să ne înveţe că marile privatizări trebuie şi ele făcute cu cap şi nu la normă, că importul masiv o să ducă la o creştere rapidă a nivelului de trai pe care nu ni-l permitem, nişte economişti care să interzică jocurile de tip Caritas înainte ca ele să aibă loc… dar mai ales nişte specialişti în televiziune comercială. Ne-am repezit cu toţii la hainele şi mâncarea din ajutoare, miraţi că sunt gratis, cum încă ne repezim la găleţile electorale. Ne-am repezit de am jumulit ferestrele din cercevelele CAP-urilor, că sunt ale poporului, şi la dalele de beton din sistemul de irigaţii ca să ni le punem prin curţi, să nu fie noroi în bătătură când plouă… În concluzie, cel mai mare specialist de care aveam nevoie era unul capabil să ne reînveţe ce înseamnă de fapt proprietatea.

Iată de ce spun că Somalia nu va fi ajutată real prin “ajutoare”, ea are nevoie de un now how, de universităţi, de profesori, de internet, de tipografii… şi, la “preţurile” de răscumpărare a unei nave cu echipaj, s-ar putea să fie mai ieftine.

Dacă românii sunt priviţi drept cetăţeni europeni de mâna a doua, nu numai politica este de vină, dar mai ales românii care au invadat Europa cu acte violente, pentru că violenţa este cea care deranjează şi sperie, actul necivilizat. Nu deranjează un român care face o fraudă de câteva milioane pe internet cât deranjează unul care face un jaf de 100 de euro.

18 ion adrian { 11.20.09 at 11:55 AM }

Sunt de acord cu Bibilo.
Este o problema care tine de politica internationala si deci de state.
Nu stiu de ce nu este vointza politica si e inutil sa despicam firul in patru.
Dle C. Preda, nu faceti pe naivul daca ati ridicat cestiunea, si explicati lipsa de vointza politica macar la nivel de UE

Introduceți datele si comentariul dvs.