Adam Michnik la NEC

Adam Michnik a fost vineri seara invitat la New Europe College.
Vladimir Tismăneanu l-a prezentat ca un discipol al lui Isaiah Berlin.
Disidentul polonez a pledat pentru moderație, pornind de la convingerea că miza politică fundamentală este azi apărarea valorilor republicane.
În partea cea mai interesantă a discursului său, Michnik s-a referit la teatralizarea politicii, prin care înțelege dispariția dezbaterilor majore și tabloidizarea gazetelor.
Michnik va putea fi întâlnit la Târgul de carte, pentru lansarea volumului despre care am vorbit deja aici acum câteva săptămâni, Mărturisirile unui disident convertit.

PS La 23h voi fi în studio la Realitatea TV.

Cuvinte cheie: , , ,

18 comentarii

1 CIRSTEA FLORIN { 06.19.09 at 10:05 PM }

VA INVIT SA VIZITATI UN BLOG NOU,NON-CONFORMIST,DEDICAT VIETII, IN CARE SPER SA VA REGASITI SI LA CARE SPER SA CONTRIBUI TI SI VOI CU MATERIALE SI OPINII,CHIAR DACA SUNT CRITICE. CU STIMA SI RESPECT CIRSTEA FLORIN.

2 Costin Sandu { 06.20.09 at 12:06 AM }

Ma rog – in legatura cu mesajul “de moderatie” al lui Adam Michnik – trebuie sa mentionam ca Michnik este imaginea analoga a “moderatului” Vladimir Tismaneanu.

Ambii – de origine nomenklaturista. Ambii – de origine comunist-evreiasca (hai, nu-mi sariti in cap cum ca as fi antisemit, toata lumea stie ca inainte de Stalin lumea comunista era dominata de un val evreiesc, un fel de reactie de aparare a evreilor – de inteles pana intr-un anumit punct – la valul antisemit ce a si fost un motor ideologic al delirului fascist). Ambii impotrivindu-se celor infaptuite de parintii lor, desi , pana la un anumit moment, s-au complacut in privilegiile asociate sorgintii lor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adam_Michnik
Adam Michnik was born to Ozjasz (Uzziah) Szechter, the first secretary of the Communist Party of Western Ukraine and his wife Helena (née Michnik), a children books writer and communist. (Michnik’s parents happened to be of Jewish and non-Jewish descent, respectively. Michnik describes himself as a Pole of Jewish origins. His brother, Stefan Michnik, was a judge in the 1950s, during the period of Stalinism and currently resides in Sweden; he is accused of having sentenced to death alleged spies, such as major Zefiryn Machalla.

Mi se pare normal ca un fiu de calai sa ceara toleranta fata de calai. Mi se pare normal si sa ceara toleranta fata de calai convertiti, sau fii convertiti de calai. Nu mi se pare atunci normal ca un fiu de calai ce doreste toleranta sa fie considerat un standard de aur al luptei impotriva comunismului.

In alta ordine de idei – in Polonia nimeni nu a condamnat comunismul. In acelasi timp, nici un fost nomenklaturist nu are dreptul sa acceada la pozitii politice. In Romania, nomenklaturistii condamna comunismul si tot ei conduc. Cata originalitate!

3 atreides { 06.20.09 at 12:14 AM }

Domnule Preda, am vazut ultimul sfert de ora din emisiune. Mi-a placut de dumneavoastra la doua faze:
1) de doua ori i-ati numit pe liberali ”liberali” si nu ”penelisti” (intr-o alta emisiune ati zis ceva de genul ”liberalii, adica penelistii”). Asta cred ca e un semn ca teoria ”adevaratilor liberali”, aia din PDL, nu prea se confirma si nu prea e conforma cu realitatea.
2) fenta de la sfarsitul emisiunii, demna de un Hagi: s-au pomenit cazurile Cotofana si pesedistul ala numit de Berceanu la Otopeni, moderatoarea v-a intrebat cum comentati, iar dumneavoastra, in loc sa ne spuneti ce parere aveti despre Cotofana, ne-ati fentat si ati comentat despre Otopeni, desi chiar ati spus ca n-ati auzit niciodata de individul ala (de Cotofana banuiesc ca ati auzit, mai ales ca zilele astea ”vuieste” internetul pe tema asta). Magnific dribling!

4 fd { 06.20.09 at 12:23 AM }

Government is not the solution to our problem. Government is the problem

5 alex rauta { 06.20.09 at 9:45 AM }

Of, ce rau imi pare ca nu am putut sa-l vad in carne si oase pe Michnik.

6 alex rauta { 06.20.09 at 10:14 AM }

de mai Costine, fii de calai … da, bine! dar atunci unde ii bagi pe Leszek Kolakowski, Czeslaw Milosz, Imre Nagy, Georg Lukacs, Imre Nagy, Milovan Djilas si poate si altii pe care eu nu-i stiu sau nu -mi vin in minte acum?

Nu s-au dedulcit si ei la prajiturica? Nu-i asa ca e foarte simplu sa faci pe moralistul de pe margine, in loc sa intelegi ce se intampla? Louvain nu pare sa faca treaba prea buna la stimularea unei gandiri echilibrate.

7 Andra { 06.20.09 at 11:12 AM }

Fantastic! Uitat-va sa vedeti in ce tara traim!

Am fost la Catalin Tolontan pe blog sa spun si eu ca monica Ridzi trebuie demisa, pt. ca e pur si simplu o proasta agresiva, cu CV-ul blindat de diplome.

Si, pt. ca stiam de o gramada de tunuri date de Guvernul PNL, dar si de oprescu astazi, m-am intrebat si eu, tot acolo pe blog, cat de mare e SUMA pe care o poti fura astfel incat sa nu devii obiectul unei campanii de linsaj mediatic ?

Si sa poti in continuare sa vii la televizor si sa dai lectii la popor?
Si am dat exemplu asta, din mareatza guvernare PNL:

Bucimi – Judetul Bacau, drum asfaltat intr-o noapte- contra VOTURI. HG 577/2008 GUVERNUL TARICEANU

*Radu Moraru:* Eu vă spun ceva, am descoperit ceva foarte interesant la
Viorel Hrebenciuc si vă spun că e o lectie pentru toată Romania. Un om care e in campanie spune asa:

“Bucimi, am crezut că incepe o poveste.
Asta e o comună din colegiul meu. A fost sat, a devenit comună de cativa
ani. Nu a avut drum asfaltat in toată istoria sa seculară. Am vorbit cu
primarul, am văzut problema, am băgat 10 miliarde pe HG 577, am găsit
solutia, am vorbit cu Căsuneanu, s-a apucat de treabă, am vorbit luni,
astăzi e vineri, e aproape gata.” HG 577 e hotărarea de Guvern.
Zice “Să mergeti să il vedeti. Tot cu asfaltul, un episod haios la Pragăresti,
tot in colegiul meu. Au plecat oamenii cu vacile dimineata la păsune pe
ulită, nu era asfalt, seara era aflat. Să fii văzut vacile cum s-au
oprit că nu mai stiau drumul. Babele au mers in ciorapi pe asfalt, că nu
mai văzuseră asfalt in sat.” Si omul zice ce a mai făcut acolo, “le-am
făcut teren de fotbal cu nocturnă, la Lupesti, si le-am băgat centrale
termice”.

*Traian Băsescu:* Păi HG 544, Guvernul dă banii, dar ce e bine, măcar s-a
pus asfalt in două sate in care nu a fost niciodată. Acesta e un lucru
bun. Poate nu e cel mai rău lucru, problema este cum aloci banii, dacă
ii dai clientelar, numai lui Viorel Hrebenciuc sau ii dai oamenilor?
Dacă ii dai pentru Viorel Hrebenciuc…

Ei bine, mesajul a fost sters !
m-am infuriat si l-am pus si pe site-ul pe care l-a facut Tolontan, pt. mitingul pe net, unde spune ca mesajele “nu sunt moderate”.
Ei bine, l-a “moderat” fara jena si acolo, adica l-a sters cu totul!

Si uite asa a mai cazut un jurnalist in care aveam incredere. A fost “recuperat” de PSD-PNL, in timp ce PDL sta cu burta plina la putere si nu-i pasa, si tara toata se prabuseste.

Asta ca sa vedeti dle. Preda, ce sacrificiu am facut ca sa va votez, in ciuda faptului ca pt. asta a trebuit sa-i votez pe toti ceilalti nesimtiti ai PDL-ului.

“Nasul” – 10.11.2008 – invitat: Traian Băsescu
http://www.monitoring.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=403:qnaulq-10112008-invitat-traian-bsescu&catid=86:b1-tv&Itemid=450

8 Costin Sandu { 06.20.09 at 11:22 AM }

Alex, termenul “calau” a fost folosit, evident, peiorativ, pentru elocventa exemplului. Daca tu consideri ca asta e problema, il pot inlocui cu termenul “nomenklaturisti” sau “comunisti”, in nici un caz “evrei”! Sau tu ai inteles ca daca am spus “a fi calau” inseamna ca am vrut sa spun “a fi evreu”?

Asa cum textul meu e incadrabil (si totusi – ai fi dorit sa ocolesc realitatea anapaukeriana?) si raspunsul tau era previzibil: incadrare urmata de replica. Si totusi nu am dorit decat sa fac o analogie de context pentru a arata valorile comune impartasite de cei doi.

Te rog sa-ti masori cuvintele despre echilibrul altora, pentru ca risti sa-ti dezvalui propriul dezechilibru. Nu am fost la Leuven ca sa primesc lectii de morala, ci ca sa primesc o educatie stiintifica. Iar lectii de morala nu le primesc in nici un caz de la cei pe care tu ii consideri promotori onesti ai lustratiei, cand de fapt sunt condamnatori vocali ai comunismului de tip actori conjuncturali intr-un joc preelectoral. Daca ne referim la condamnatorul national, as putea sa-l compar cu un lup moralist in blana de oaie.

Iar insiruirea ta nu are absolut nici o legatura cu Adam Micnick sau cu Tismaneanu.

9 Andra { 06.20.09 at 11:28 AM }

Alt mesaj sters de Tolontan (mai intai acceptat si apoi sters pur si simplu).

Cat de mare e SUMA pe care trebuie s-o furi pentru ca sa ai asigurata linistea “mediatica” ?

Păsări de 110.000 euro se vor plimba pe lacuri

20 Iunie 2009
“Raţe mandarine, raţe caroline, păuni albi, păuni arlechini, lebede negre, gâşte călifar roşii sau albe şi alte soiuri de păsări exotice, 553 la număr, se vor plimba, din această vară, pe lacurile Capitalei.

Asta după ce Administraţia Lacuri, Parcuri şi Agrement Bucureşti (ALPAB) a atribuit firmei Aqua Nereida SRL (cu sediul în oraşul ilfovean Voluntari) un contract pentru popularea cu păsări a lacurilor Cişmigiu, Herăstrău şi Bordei.

Potrivit cerinţelor ALPAB, păsările – în valoare de 111.000 de euro (fără TVA) – vor trebui să aibă un inel la picior, care să conţină elemente de identificare, să nu fie mai bătrâne de un an şi jumătate, să aibă un penaj lucios şi o greutate corespunzătoare vârstei.

Pentru Aqua Nereida, câştigătoarea licitaţiei, acesta e al doilea contract încheiat cu ALPAB. În noiembrie 2008, administraţia a cumpărat de la aceeaşi firmă 10 gâşte călifar aurii, 24 de raţe şi două lebede negre. Contractul de anul trecut, plătit cu 70.000 de lei, s-a încheiat după o „invitaţie de participare” şi o audienţă la primarul Sorin Oprescu. Cu trei săptămâni în urmă, proprietarul firmei, Gheorghe Nistor, a declarat pentru EVZ că, în cazul în care nu va câştiga licitaţia pentru această vară, îşi va lua înapoi cele 69 de păsări donate, între timp, ALPAB.”

Noiembrie 2008: Tun de 1% din PIB la Transporturi: 1,7 miliarde de euro pentru deszapezire, plombe si marcaje

Ziare.com, 19 Noiembrie 2008, ora 17:06

O noua metoda de a transfera banii contribuabililor in buzunare private prinde contur odata cu venirea iernii si cu semnarea contractelor pentru deszapezire.

Potrivit Capital, contractele de intretinere multianuala a infrastructurii semnate de Ministerul Transporturilor pentru urmatorii trei ani sunt in valoare de 1,7 miliarde de euro, ceea ce reprezinta mai mult de 1 la suta din PIB-ul Romaniei.

10 alex rauta { 06.20.09 at 11:53 AM }

Draga Costine,

Iti scriu strabatut de genul de melancolie din care apar marile romane. Sau micile postari pe bloguri. De altfel, cred ca o sa renunt la a-mi mai folosi numele real pentru ca e o forma de onestitate inutila. Ca sa revin totusi:

Dau lectii de etica pentru ca imi doresc sa traiesc intr-o lume preocupata de etica.

Termenul “calai” nu poate fi “peiorativ” indiferent cum il introduci in fraza. Poate mai degraba sa se apropie de genul pamfletului, dar ceva ma face sa cred ca atunci cand ai scris mesajul tau de fapt te straduiai sa oferi o judecata. In afara de “calai” nu prea mai e niciun alt termen care sa sustina ideea de pamflet. Cand folosesti “evreu” simti nevoia unor imbarligari care sa imblanzeasca perceptia termenului.

Unde Dumnezeu ai vazut tu ca ma refer la evrei? Casazicasa …

Ce legatura au susnumitii cu Tismaneanu si Michnik. Draga Costine, cu acea melancolie pe care ti-o marturiseam la inceput, da-mi voie sa-ti spun ca au totul in comun cu ei. Sunt comunisti convertiti in opozanti ai regimurilor de tip sovietic. Unii dintre ei si-au abandonat credintele de stanga, altii nu, unii si-au renegat rebeliunea, altii nu, unii au ramas in tara dominata de un regim comunist, altii nu. Insa ce au in comun este aderenta initiala la sistemul ideologic din care s-au nascut regimurile comuniste de tip sovietic.

Si ce mai au in comun, foarte important, si o spun cu indoita melancolie, este faptul ca toti sunt repere de necontestat in analiza lucida, documentata, a regimurilor comuniste.

De ce sunt melancolic? Pentru ca deunazi sustineai sus si tare ca nu vrei ca invatamantul sa se intoarca la “tampenia ceausista”. Si parca tot tu sustineai ca-l votezi pe Crin pentru ca nu vrei disparitia ultimului reper partinic nenascut din matricea FSN-ului coborator din PCR.

Si acuma aflu cu tristete nu numai ca nu operezi cu aceleasi repere de analiza a comunismului, pe care eu unul le respect nemasurat, ci si ca te lasi furat de o logica electorala atunci cand e vorba de lucruri aflate dincolo de micile dispute zilnice.

Iti ofer un citat din tine insuti spre a-ti contempla incrancenarea:

“[i]Iar lectii de morala nu le primesc in nici un caz de la cei pe care tu ii consideri promotori onesti ai lustratiei, cand de fapt sunt condamnatori vocali ai comunismului de tip actori conjuncturali intr-un joc preelectoral.[/i]“

11 victor L { 06.20.09 at 4:13 PM }

“condamnatori vocali ai comunismului de tip actori conjuncturali intr-un joc preelectoral.[/i]“

formulare gen @Costin Sandu.

12 Loda { 06.20.09 at 4:23 PM }

Costine :
De regula te citesc si, in mare parte, sunt de acord cu ce scrii, dar azi nu.Dincolo de originea etnica si sociala comuna sustin ca intre Michnick si Tismaneanu exista si deosebiri as spune eu fundamnetale ;una este ca, pentru convingerile sale de renegator al comunismului Michnick A STAT LA INCHISOARE, a ,,gustat’ dulceata inchisorii comuniste, plus ca el nu s-a multumit sa critice comunismul din Occident, a avut legaturi puternice cu Solidaritatea cand aceasta era vanata de organele represive ale lui Jaruslevski, deci draga Costine el a riscat ceva si a platit pentru asta, are autoritatea morala sa spuna, cum a spus ca-si iarta calaii..Cati dintre intelectualii ce azi se proclama dizidenti in Romania au facut asa ceva, cu exceptia aceelia care azi e nebagata in seama de nimeni si traieste la fel de modesta ca atunci cand o palmuiau securistii pe strazile Clujului :D oina Cornea ?

13 victor L { 06.20.09 at 6:02 PM }

Costine, sa n-o mai dezamagesti pe Loda!
Si ai grija, dna D. Cornea e steagul vostru pesederist.

14 Loda { 06.20.09 at 7:43 PM }

Victoras :
Costin nu m-a dezamagit, pur si simplu a avut o alta opinie.In schimb tu te dezamgesti singur, ca celebrul tau idol :)
,,D. Cornea e steagul vostru pesederist.” Acum serios, asta mi se pare chiar urat din partea ta, ma dezamgesti TU !

15 plictisit { 06.20.09 at 8:48 PM }

@alex rauta: Costin Sandu si etica/onestitatea sint 2 chestii paralele.

16 victor L { 06.20.09 at 8:54 PM }

@Loda,
ai dreptate, nu aveam ochelarii la mine, voi aveti pe tricouri pe Che Guevara.

17 Ilinca { 06.20.09 at 9:42 PM }

@victor L
Clateste-ti putin ochii si urechile cu video clipul dedicat lui Che Guevara. Poate te mai calmeaza ( daca nu, merge si un ceai de tei :) ).

http://www.youtube.com/watch?v=PEj7jnR–Dg

18 Costin Sandu { 06.21.09 at 10:15 PM }

@Plictisitule, du-te si plictiseste-te in alta parte. Pentru ca esti si plictisitor.

@victoras
Pentru un tinichigiu ca tine, fraza “condamnatori vocali ai comunismului de tip actori conjuncturali intr-un joc preelectoral” e, intr-adevar, dificila. Nu-i nimic, esti un om util!

@Alex
Explica-mi ce legatura au postarile mele cu lectiile tale de etica. Si – crede-ma – pastorii care predau etica si morala in direct sufera o inflatie in ultima vreme. Etica si morala tin pana la urma de doua laturi esentiale: structura interna si educatie. Nu-mi pasa daca tu crezi ca eu sunt sau nu etic sau moral conform unor sabloane, poate c-oi fi imoral sau amoral – dar nu ma cunosti, asa ca n-ai cum sa stii asta; poate ca nu sunt diplomat si-mi spun prea direct punctul de vedere, dar nu stiu daca aceasta abordare poate fi privita ca o lipsa de etica.

OK, utilizarea termenului de “peiorativ” in cazul expresiei “calai” e discutabila. Poate la fel de mult ca cea de “pamflet”. E de fapt un termen simbolic, in sensul ciclului calau – victima, tortionar – torturat, profitor – revoltat, lup moralist – oaie, etc.

Daca tu iei ca element comun “renegarea” sau “rebeliunea impotriva sistemului sau dictatorului”, toti cei enumerati au ceva in comun. Poate ca ar avea atunci ceva in comun pana si cu Ilici si Brucan!

Numai ca eu luasem ca element comun sorgintea celor doi comparati din burghezia rosie, cu o lunga perioada din viata lor cand au profitat copios de pozitia parintilor lor, ba chiar, in cazul lui Tismaneanu, o oarecare zelosenie de beizadea. Cei doi au voci critice recunoscute (Imre Nagy nu era un teoretician, ci un om de actiune; apropo, stii cine l-a atras, capturat si executat? Intreaba-l pe crestinul, liberalul si ardeleanul Petre Roman).

Scuze, dar nu pot vedea luciditate din partea lui Tismaneanu. Luciditatea lui trece pe langa mine fara sa ma atinga, decat cel mult prin suprapuneri curioase peste propria-mi luciditate – curioase pentru ca vin din partea lui. Pe Adam Michnick il ascult cu atentie, a facut puscarie pentru crezul sau, dar nu pot fi de acord cu toleranta propovaduita de el, din moment ce el nu poate fi decat subiectiv, gandindu-se la parintii sai.

Ma intreb daca sfintenia cu care incerci sa te indepartezi, principial, de comunism, vine dintr-o pornire launtrica, bazata eventual pe experienta proprie, sau pe indreptarea privirii catre unde e directionat aratatorul unui “anticomunist consacrat”, precum martirul Michnick, raspopitul Tismaneanu sau sugubatul Basescu?

Introduceți datele si comentariul dvs.

CommentLuv badge